Johannes Eriksson .jpg
Johannes Eriksson blir ny internationell affärsutvecklare hos Codemill.

Codemill satsar på internationella kunder

2017-08-15

Umeå-baserade IT-företaget Codemill vill locka fler internationella storkunder, anställer affärsutvecklare med fokus på internationell marknad.

Codemill förstärker sin säljorganisation med rekryteringen av Johannes Eriksson, som senast kommer från Mynewsdesk. Johannes kliver in rollen som affärsutvecklare, med fokus på att få fler internationella storkunder till Codemills konsult- och produktsatsningar.

– Allt sedan starten har vi siktat internationellt, säger Rickard Lönneborg, vd för Codemill, som startade som ett inkubatorföretag inom Uminova Innovation.

– Många publicister och mediehus börjar blir egna tv-bolag. Fler kan producera video vilket gör att det blir en jättemöjlighet internationellt för oss, fortsätter han som kommentar till den produkt, Accurate Player, som Codemill utvecklat kring videohantering.

Johannes Eriksson är civilekonom i grunden och kommer närmast från Mynewsdesk i Umeå där han under de senaste fyra åren haft olika roller inom försäljning och ledarskap, senast i rollen som Regionchef för Norrland.

– Jag har följt Codemill under en längre tid så det känns otroligt kul och inspirerande att bli en del av gänget och vara med på den spännande resa som ligger framför oss. Jag hoppas och tror att jag ska komma in med nya idéer och insikter som ska ta försäljningen till nästa nivå, säger Johannes Eriksson, ny affärsutvecklare på Codemill.

Johannes tillträdde tjänsten den 14 augusti och han börjar direkt förbereda sig för den stora branschmässan IBC i Amsterdam i mitten av september.

– Jag är väldigt nöjd med rekryteringen av Johannes och vi är glada att kunna välkomna honom till Codemill-familjen. Jag har sett hur Johannes varit drivande i uppbyggnaden av Mynewsdesk i regionen. Nu är det dags att vända blicken ut mot en internationell marknad och han får en rivstart med IBC-mässan i Amsterdam i september, säger Rickard Lönneborg, VD på Codemill.

– Jag ser väldigt mycket fram emot IBC, det kommer att bli ett ypperligt tillfälle att lära känna media- och broadcast-branschen och knyta viktiga kontakter för framtiden, avslutar Johannes Eriksson.

Text: Mikael Hansson