Personalkollen Niclas Lundell
Personalkollen mer än dubblar sin omsättning från 5 miljoner förra året till 12 miljoner 2016, kanske ännu mer eftersom årets siffror ännu inte är klara. Niclas Lundell, vd och grundare, delar med sig av sina erfarenheter.

Här är startup-bolagets bästa lista till framgång

2016-10-10

Från fjolårets fem miljoner i omsättning till gott och väl över 12 miljoner i år. Niclas Lundell på Personalkollen listar varför företaget växer så kraftigt.

– Vi är i ett mycket roligt skede, säger Niclas Lundell, som grundat bolaget Personalkollen tillsammans med Andreas Pelme.

Idag har de första årens röda siffror och minusposter vänts till vinst. Och går allt vägen som Niclas Lundell hoppas på så kommer de kommande åren att bli minst lika roliga.

– Hundra miljoner i omsättning är inte alls omöjligt. I ett första skede, säger Niclas Lundell med ett skratt, men ändå med allvar i rösten.

Personalkollen är ett av många startup-bolag som fått hjälp av Uminova Innovation, något som Niclas Lundell inte nog kan understryka betydelsen av. Att ingå i stallet hos en inkubator har gett stort stöd i företagets affärsutveckling, menar han.

Hårt arbete ger resultat

Men det handlar också om eget hårt arbete som nu resulterar i att företagets produkt, ett internetbaserat personal- och lönesystem, funnit sin väg in i restaurangbranschen där ett stort behov av att hantera personaladministration finns.

– Umeå, Stockholm, Göteborg och Malmö är några av våra starka städer, men vi har kunder allt från Haparanda till Lund, säger Niclas Lundell.

Det finns många viktiga ingredienserna i framgången, menar Niclas Lundell. Den viktigaste är kanske en bra kundvård, men det finns också många andra viktiga delar som gör att Personalkollen växer. För Infotech Umeå listar Niclas Lundell här några av huvudpunkterna som gjort resan till en framgång.

Bra kundvård
 Det är grunden, menar Niclas Lundell. Att vårda relationerna med kunder är A och O.

600 säljsamtal i månaden
 Varje säljare hos Personalkollen ringer 300 samtal varannan vecka. Det innebär 600 i månaden. Det handlar om att kontakta så många kunder som möjligt för det blir många bomsamtal där rätt person inte nås och det även om rätt person svarar så går det inte alltid att få till ett möte.

Var uthållig
”Trixet är det återkommande, de tre milen dagligen”, säger Niclas Lundell. Det handlar om att varje dag gå tre mil, ja, kanske inte bokstavligen, men väl att hela tiden hålla uppe ett tempo i kundarbetet och återkomma med nya kontakter. Varje dag är viktig.

Kontakta från flera olika håll
 Telefonsamtalen är centrala, men kontakten med blivande kunder vinner på att komma från många olika håll. Personliga möten, andras rekommendationer, en broschyr som kommer i rätt läge, närvaro vid en mässa, på Restauranggalan är Personalkollen till exempel prisutdelare i en av kategorierna.

Mun till mun
”Det ringer restauranger till oss som hört av andra att vi har ett bra system”, säger Niclas Lundell. Mun till mun och att befintliga kunder rekommenderar Personalkollen till andra i branschen är ovärderligt. Kundvård kan ge så mycket mer än annan marknadsföring.

Sök starka partners
 Personalkollen har ett partnerskap med Martin & Servera som hjälper restauranger och storkök med varor, tjänster och kunskap. Ett sådant partnerskap kan öppna många dörrar.

Använd molntjänster
”Vi har tack vare molntjänster väldigt låga kostnader för administration. Vi betalar precis för vad vi behöver och använder det så länge som vi behöver det. Ofta kan det vara gratis och du behöver inte köpa in dyra system för 25 000 kronor.”
Exempel på molntjänster som Personalkollen använder är ett webbaserat system för supportärenden. Ett CRM-system som kostar fyra pund i månaden och ger listor och varje kund dokumenterad. Slack används som chatprogram mellan de anställda. Molntjänster för testdriven utveckling i programmeringen som hittar buggar är en annan tjänst som används. Personalkvitton som de anställda fotar direkt i en app, utlägget förs direkt in i ekonomisystemet och papperskvittot kan kastas. Faktureringen sköts också automatiskt via en molntjänst. ”Det tar fem minuter i månaden för mig att fakturera alla våra kunder”, förklarar Niclas Lundell.

Lyssna på andra och ta hjälp
”Vi har fått stor hjälp av Uminova Innovation. På så sätt fick vi in bra folk i skuggstyrelsen som varit helt avgörande för oss”, Säger Niclas Lundell.
 Men också att läsa böcker, se gratisföreläsningar på Youtube och framför allt lyssna på vad andra har att säga är fler delar som Niclas Lundell lyfter fram.

Kapital är inte allt
 Det är viktigt att titta på vad kapital ska användas till. Niclas Lundell berättar att Personalkollen höll igen från början och ändrade i sin ursprungliga plan att investera bland annat 200 000 kronor i kontorsutrustning. ”Vi är inte snåla, men vi vill jobba smartare. Det är viktigt att få in rätt företagskultur i sådana frågor. Vi har lärt oss hålla våra omkostnader nere, med minimala resurser har vi istället fokuserat på att få ut våra produkter”.

Ut och sälj
”Jag fick lära mig den hårda vägen att gå ut och sälja produkten. Det var verkligen jättejobbigt. Att bli utkastad och gå hem i regnet för att lägga sig och sova i 20 kvadrat som vi hyrde, det tär på och då är det viktigt att hålla modet uppe. Men det gav erfarenhet och jag är mycket bättre säljare idag. Dessutom får du feedback på produkten, om vad som behöver fixas. Och du får ut företagets namn när du från början går runt och hälsar på.”

 

Text av
Mikael Hansson