shimmer at Henrik Frienholt

Vi vill ta steg snabbt för att nå ut internationellt, säger Henrik Frienholt, affärsutvecklare på Shimmercat.

Shimmercat ska revolutionera näthandeln

2017-09-14

En intensiv höst väntar för Shimmercat. Ny teknik för online-butiker lanseras, nytt kontor i Stockholm öppnas och kanske är en ny investering på gång.

Det snurrar på bra nu för Shimmercat från Umeå. Ny tekniska funktioner, nytt kontor i Stockholm, final i viktig affärstävling, kanske ny investerare på gång och siktet inställt på internationell lansering. Inte underligt att Henrik Frienholt, affärsutvecklare på företaget, är peppad.


– Vi kommer att ta stora kliv i höst. Och vi kommer att göra det med precision och hastighet. Jag är väldigt engagerad och taggad inför det som ska hända, säger Henrik Frienholt.


Nya funktioner på gång
Sommaren har varit intensiv för teamet bakom Shimmercat. Ett stort antal nya funktioner har tagits fram som lanseras nu under hösten.


– Vi utvecklar en self service-plattform som bygger på att Shimmercat ska kunna göra det möjligt för e-handlare att med bara ett par klick kunna ladda upp sin databas och sedan få tillgång till Shimmercats it-infrastruktur utan att ändra i den egna källkoden, säger Henrik Frienholt.


Han menar att den stora fördelen med Shimmercat är att det är en helt ny smart infrastruktur som ersätter en mängd tredjeparts-lösningar.


– Vi gör livet enklare för e-handeln. Använder du alla de verktyg som vi erbjuder i Shimmercat med bildkomprimering, botfiltrering, monitorering, logging och alla add-ons så får du hela din affär enklare, plus att du får snabbare laddningstider, säger Henrik Frienholt.


AI och maskininlärning
Shimmercat vill också bygga sin plattform för framtidens teknik.


– Vad vi börjar se nu är artificiell intelligens, AI, och maskininlärning som totalt transformerar e-handeln. För att klara den omvandling vi står inför måste du börja i IT-infrastrukturen, något som vi med Shimmercat har smarta verktyg för.


– AI och maskininlärning är hjärtat i vår teknik. Vi har byggt en mjukvara och en webbserver i HTTP2, nu kan vi dessutom läsa av besökarna via maskininlärning. Med det kan du identifiera vad som är mänsklig närvaro och vad som är bots, förklarar Henrik Frienholt.


Fokus på e-handel
Det är främst e-handel som Shimmercat har fokus på. När allt fler konsumenter köper varor över nätet ökar kraven på online-butikerna att ha snabba sidor som laddar fort. Långsamma hemsidor kan få kunder att klicka sig vidare till andra butiker.
Det här är något som Shimmercat vill komma till rätta med. Genom en ny banbrytande metod använder Umeåföretaget HTTP/2-teknik för överföring av information på nätet och kombinerar denna teknik med lätthanterlig programkod, maskininlärning och statistik, allt för att optimera webbsidor.


Siktar internationellt
Siktet är nu inställt på att nå ut internationellt.


– Vi tittar på större internationella e-handelsplattformar, vissa av dem kan ha flera hundratusen användare och butiker över hela världen. Det är plattformar som vi kan integrera i vår lösning, så där ser vi stora möjligheter, säger Henrik Frienholt.


– Vi ser oss själva som ett internationellt företag och vi vill ta steg snabbt för att nå ut internationellt, fortsätter han.


Kontor i Stockholm
Ett delmål på vägen att nå utanför Sverige är att etablera ett kontor i Stockholm, utöver det som redan finns i Umeå.


– Vi kan på så sätt komma lite närmare investerare och andra startups, säger Henrik Frienholt som i dagarna besöker ett antal lokaler och hubbar i Stockholm för att hitta en bra plats.


Finalist i Business Challenge
Ytterligare spänning i höst kommer i oktober när Shimmercat är en av finaldeltagarna i tävlingen Business Challenge.


– Vi får då träffa en spännande panel av serieentreprenörer och riskkapitalister som vi får pitcha för.
Jag tror vi har goda chanser där, säger en förhoppningsfull Henrik Frienholt.


Investeringsrunda på gång
Inte nog med det. Dessutom har Shimmercat en investeringsrunda på gång i höst.


– Jag kan tyvärr inte berätta så mycket idag om det, det är lite locket på. Men det är en såddfinansiering, och det är alltid påfrestande, spännande och roligt att vara mitt i en sådan.


– Den investering vi söker nu är en naturlig del av den plan vi har för att strategiskt kunna finansiera den här produktutvecklingen och samtidigt kunna bearbeta vårt kundsegment, säger Henrik Frienholt.


Text: Mikael Hansson