Infografik för startups: så säljer du bättre
Drömstart för ditt säljarbete: hitta problemet som håller dina kunder vakna om natten. Bild: Adobe Stock

Sju tips till startups: så säljer du bättre

2017-08-31

En bra produkt säljer sig själv, eller hur var det nu? Här får du en överblick över hur du kan jobba med säljet, hela vägen från att hitta problemet till att bygga upp en struktur för säljarbetet som håller i längden. Notera att en stor del av sälj-jobbet för ett startup ligger innan det faktiska säljmötet.
 
1 Lös problem som håller dina kunder vakna om natten

Lägg mycket mer energi på att hitta kundens behov och problem än på din lösning. Lär dig så mycket du kan om kunderna, så att du hittar problemet som håller dem vakna på natten. Då får du en produkt eller tjänst som är lätt(are) att sälja.

2 Utveckla lösningen i små steg

Vänta inte med att träffa kunder tills du har utvecklat färdigt. Utveckla i små steg, det viktigaste först. Stäm löpande av din lösning mot kunderna. Lär av processen, förbättra din initiala idé. Repetera.

3 Paketera ditt erbjudande

Håll koll på vad du säljer, hur din produkt eller tjänst är bättre än alternativen och vad kalaset kostar. 

4 Kontakta många kunder

En välanvänd regel i startup-sammanhang är ”Get out of the building”. För att kunna sälja måste du ut från kontoret och träffa kunder, många kunder. En tumregel när du kommit igång med ditt säljarbete: kontakta tio kunder för att nå en avslutad affär.

5 Säljmötet: lyssna efter kundens behov

När du har kunden framför dig, lyssna mer än du pratar. Ta reda på vad kunden har för behov, problem och önskemål.

6 Säljmötet: pitcha en lösning som matchar behoven

När du vet vad kunden har för behov kan du anpassa ditt erbjudande, och presentera en lösning som matchar behoven. Ge ett pris och fråga: har vi en deal?

7 Håll löpande kontakt med kunderna

Ett effektivt säljarbete kräver struktur. Se till att hålla löpande kontakt med kunderna, så att du inte behöver börja om från början.

Har du en affärsidé eller ett startup? Vill du ha hjälp t ex med att sätta grunderna för en effektiv försäljning? Ansök till Startup-programmet som startar i höst. Sista ansökningsdag är 10 september.

Infografik: Soja | Bild: Adobe Stock | Text: Jessika Lagrelius