Content Central
Joachim Ljungqvist, grundare av Content Central som nu står inför internationell lansering.

Startup-bolag vill fördubbla antalet anställda

2016-12-02

Content Central har länge varit fyra personer i teamet. Nu tänker Umeåföretaget fördubbla antalet anställda inför en internationell lansering.

I ett par artiklar har vi på Infotech Umeå speglat behovet av nya medarbetare till startup-bolag och IT-företag. Kompetensförsörjning, som det kallas, är en het fråga inom hela tech-branschen, inte minst när företag tar steget ut internationellt. Startup-bolaget Content Central är ett exempel på detta, just nu har Umeåföretaget fyra annonser ute på Infotech Umeås Jobbsök.

I veckan är Content Centrals vd Joachim Ljungquist återigen i England. Företaget har byggt upp en plattform där frilansjournalister kan sälja sina artiklar. Det har gett stort genomslag i Sverige och sedan tidigt i höstas står Umeåföretaget inför en internationell lansering på den engelska marknaden.

Infotech Umeå fick tag på Joachim Ljungquist i London för att kolla läget och behovet av fler medarbetare.

Infotech Umeå: Ni söker fyra tjänster just nu. Är inte det mycket för ett startup?
Joachim Ljungquist: Ja, vi har annonser ute där vi vill fylla fyra tjänster. Två tjänster är till en början halvtid och skulle egentligen kunna kombineras. Dessa gäller engelskspråkig redaktör samt en sociala medier-tjänst med syfte att marknadsföra och kommunicera Content Central utåt.
 Intresset har varit ganska stort för dessa tjänster och vi har en del intressanta profiler som vi tittar närmare på just nu. Däremot är det någon vecka kvar av ansökningstiden och ännu för tidigt för urvalsprocessen.

De andra två tjänsterna är utvecklingstjänster, en med fokus på frontend och den andra mer mot backend. Umeå har något av brist på utvecklare just nu och det är inte helt lätt att hitta lite mer seniora utvecklare med erfarenhet av C# och .NET.

Infotech Umeå: Med de fyra tjänsterna fördubblar ni antalet anställda. Ni växer kraftigt?
Joachim Ljunquist: Vi är nu i en fas där vi vill öka tempot och inte minst få en lanseringsklar version 2 av vår plattform. Däremot, som med de flesta techbolag, så blir man aldrig ”klar” med en plattform – utan utvecklingsarbetet kommer alltid att fortgå. Vi har en teknisk roadmap som sträcker sig rätt långt fram i tiden och då gäller det att hitta bra människor med olika typer av erfarenheter för att driva utvecklingen framåt.

Vi har länge varit fyra personer i vårt team och det har varit ganska påfrestande när allt inte hinns med. Att inte ha möjlighet att fokusera fullt ut gör att annat blir lidande, vilket inte är optimalt. Därför vill vi mer än fördubbla vårt team så att alla har sina specifika fokusområden och att både utveckling, marknadsföring och sälj ska få full potential.

Utöver det arbetar vi också på att stötta teamet ytterligare med ett antal senior advisors för att bättre utveckla vår affärsmodell. Vi har nu klart med en tidigare förlagsdirektör i Stockholm som vill hjälpa oss framåt. Mitt mål är att dessutom hitta ett starkt namn med bakgrund inom dagspress samt någon med erfarenhet av att skala digitala verksamheter internationellt.

Infotech Umeå: Hur går det med den internationella lanseringen?
Joachim Ljungquist: Fokus framledes blir dels en utökad satsning i Sverige, men också en internationell lansering med första fokus mot Storbritannien. Vi hade en soft-launch tidigare i höst där vi öppnade upp plattformen för engelskspråkiga frilansjournalister, något som har lett till närmare 3000 nya användare från 147 länder. Dock är vi inte längre aktiva med att marknadsföra den internationellt utan fokuserar på att lära oss den nya användargruppens beteendemönster, kulturskillnader och behov. Vi måste optimera en hel del vad gäller engelsk kommunikation och support, men också göra ytterligare tekniska förändringar innan vi öppnar upp brett.

Infotech Umeå: Vad gör du i England denna gång?
Joachim Ljungquist: Denna vecka är jag i London för att börja bygga kontakter, undersöka marknaden mer på plats samt för ett antal möten. Under tisdagen var jag på konferensen ”Future of Magazine Media”, vilket var mycket givande och gav mig många nya kontakter i branschen. Jag har också haft möte med Enterprise Europe Network som arbetar med att hjälpa europeiska företag att skapa och hitta affärsmöjligheter över gränserna.

Content Central har under hösten också lagt stort fokus på nästa finansieringsrunda med mål att ta in 10 miljoner kronor.

Vi är inte riktigt helt i hamn ännu, men det känns bra och jag känner mig ganska säker på att emissionen kommer att bli fulltecknad innan året är slut. Här i London ska jag under dagen träffa Niklas Zennströms investmentbolag Atomico på deras huvudkontor. Om det är rätt partner för oss i den fas vi är just nu, det återstår att se. Men det är viktigt att bygga kontaktnät och särskilt utanför Sverige om man har globala ambitioner.

 

Text av
Mikael Hansson