Tensaii160908.jpg
Med stor internationell erfarenhet vill företaget Tensaii lägga fokus på användarens upplevelse. Från vänster: Casey Gibson, Paul Alvarado Mendoza, Raphaela Bieber Bardt, Thomas Lövgren, Paola Tosca van den Bor och Adriana Tamargo Iturri.

Teknik måste lösa människors behov, menar startup-bolaget Tensaii

2016-09-09

Teknik måste lösa användarens behov, annars är nya appar eller hårdvara bortkastat, menar startup-bolaget Tensaii.

Mångfalden är påtaglig när dörren öppnas till startup-företaget Tensaiis kontor hos inkubatorn BIC Factory. Här finns lika många kvinnor som män, alla med bakgrund från olika länder som Sverige, Guatemala, Holland, Spanien, Tyskland och USA. Det är en sammansättning som skapar en mer kreativ miljö, menar företagets grundare Paul Alvarado Mendoza.

Själv växte Paul Alvarado Mendoza upp i Göteborg dit hans föräldrar kom som flyktingar från Guatemala. Tidigt fick Paul ett intresse för hur design kan påverka användarens vardag, och efter studier och forskning inom interaktionsdesign vid Chalmers flyttade han för några år sedan till Umeå.

Här har han startat företaget Tensaii för att hjälpa andra företag och organisationer att se människan före tekniken.

– Vi satsar på upplevelsecentrerad design. Vi tror att människors behov är det viktiga. Alltför teknikcentrerade projekt riskerar att inte lösa de verkliga problemen, säger Paul Alvarado Mendoza.

– Det är designprocessen vi är experter på, fortsätter Paul och betonar ordet processen vare sig det handlar om att ta fram ny hårdvara eller mjukvara, appar eller en produkt.

– Vi fokuserar på människors upplevelse av teknik och kan jobba tätt med företag i projektledning inifrån verksamheten, säger han.

När är det då läge att ta kontakt med er?
– Tidigt, gärna innan man har en idé.

Hur menar du?
– Det kan vara så att man inte behöver en app. Det kanske är en webbtjänst eller något helt annat, ett event, som passar bäst. Om ett företag eller en organisation kontaktar oss på ett tidigt plan så kan vi vara med och kartlägga affärsmodellen och se hur användaren bäst kan ha nytta av idén.

Vad betyder Tensaii?
– Det är ett japanskt ord och för oss betyder det inspiration. Tensaii innebär att vi inspirerar andra med det arbetet vi gör.

Ni har stor mångfald bland medarbetarna?
– Ja, det är en del av vår affärsidé. Tensaii anser att det är viktigt att ta ansvar för ett hållbart samhälle genom inkludering. Det är en av grundvärderingarna på företaget.

Tensaii är ett startup-företag vid inkubatorn BIC Factory. Vad innebär det?
– När jag flyttade till Umeå tittade jag på flera inkubatorer, BIC Factory var en men också Uminova Innovation och Uminova Expression. Inkubatorer är bra, alla är så kreativa där. Du får mycket hjälp och jag rekommenderar alla som vill starta ett företag att söka sig till en inkubator.

Vilken hjälp har då ni fått?
– Det var först när jag började på BIC Factory som jag insåg vad det är att vara entreprenör och vad jag är kapabel till. Inkubatorn ger också hjälp med lokaler, coacher och skuggstyrelser, det ger helt klart nya möjligheter.

Vilka framsteg väntar Tensaii inom närmaste tiden?
– Vi vill vara en aktör som man vänder sig till när det gäller digitala produkter. Vi har lagt upp planer för hur vi ska nå ut bland annat med digital marknadsföring, men framför allt vill vi visa vår bredd till våra kunder, och eftersom vi är flexibla kan vi nå många.

 

Text och foto av
Mikael Hansson