red carptet media.jpg
Red Carpet Media från Umeå i stort samarbete med CNN. Från vänster Jennie Tinderfjäll, Arvid Sundqvist och Jan Axelsson.

Umeåbolag i stort samarbete med CNN

2017-05-25

Red Carpet Media från Umeå är först ut när CNN lanserar stor digital mediekanal i Norden, Great Big Story.

I dagarna släpper Red Carpet Media från Umeå sin första produktion för CNN:s internationella kanal Great Big Story. Det är en minidokumentär om entreprenören Andreas Sundgren Graniti som planterar tusentals äppelträd på ett fält utanför Umeå för att tillverka Brännland Iscider.
Att någon skulle kunna tillverka cider så långt norrut, där tjälen ligger djup under vintern, hade väl ingen tänkt sig tidigare. Men Andreas Sundgren Graniti bar på en övertygelse om att hans idé skulle bära sig och idag rullar Brännland Iscider ut över hela världen.


Först ut i Norden

Det är just sådana berättelser om människor som tänjer på gränser som CNN söker till sin internationella serie Great Big Story. När CNN nu i maj öppnar serien för tittare i Norden, tidigare har den främst gått i USA, är Umeåföretaget Red Carpet Media första nordiska produktionsbolag som bidrar med film till kanalen.

– Vi vill visa på andra berättelser från Norrland än de som vanligen sprids om utflyttning och glesbygd. Vi vill förändra bilden av Norrland, säger Jan Axelsson, vd för Red Carpet Media, väl medveten om att målgruppen för Umeåföretagets produktioner nu blir global.

Filmen om Brännland Iscider och Andreas Sundgren Graniti är den första minidokumentären som Red Carpet Media gör för CNN:s kanal Great Big Story. Bilden ovan ur filmen.


Nå ut internationellt

Red Carpet Media vill med sina produktioner för CNN sätta fokus på berättelser om livet i norr, om människor som vågar bryta nya vägar och gärna gör det i norra Sverige. Helt enkelt great big stories från norr.


– Och vi tänker nå ut i de riktigt stora internationella kanalerna, fortsätter Jan Axelsson.
Bara det är en tuff utmaning. Bruset som väller genom internet är enormt med exempelvis hundratals miljoner timmar film varje dag enbart på Youtube.

– Ska vi synas där måste vi gå via någon av de stora digitala mediekanalerna. Vi vill utveckla innehållet i våra berättelser men också sättet att distribuera filmerna, förklarar Jan Axelsson.


Bra story krävs

Det är just därför som Red Carpet Media nu siktar mot CNN:s stora digitala mediekanal. Det är där som den stora publiken finns. Men för att lyckas krävs många ingredienser.

– Det räcker inte med en idé. Du måste också ha en bra story, en bra berättare och ett bra manus. Du måste ha kvalitet i det du gör. Och i CNN-fallet måste allt både godkännas av våra svenska partners i Stockholm, Storyfire, och redaktionen i New York. Men vi lär oss jättemycket av dom bästa digitala historieberättarna i världen.


På sikt hoppas Jan Axelsson att större internationella koncerner kan upptäcka norra Sverige via filmerna och berättelserna. Första steget tas med minidokumentären om Brännland Iscider och nu återstår att se hur produktionen om entreprenören som planterar tusentals äppelträd i norr kommer att tas emot.

Fler produktioner planeras

Själv är Jan Axelsson övertygad om att Red Carpet Media kommer att få föra ut många berättelser om fascinerande människor i norr till resten av världen. Redan finns planer för nya produktioner till CNN, i dagarna spelas den andra in.


Red Carpet Media samproducerar filmerna med Stockholmsbaserade Storyfire.

– Det känns fantastiskt roligt att kunna dela denna skatt med tittare i hela Norden. Great Big Story har blivit en global succé som på mindre än två år fått mer än 10 miljoner följare. Det är ett bevis för att vi människor av naturen är nyfikna och vill veta mer, säger Tobias Bringholm, vd på Storyfire.


Om Red Carpet Media

Red Carpet Media är en avknoppning från Dohi-koncernen och gick tidigare under namnet Dohi Broadcast. Men sedan början av mars är bolaget självständigt, har flyttat in i nya lokaler på Teg och bytt namn.
Bolaget har under sin tillkomst fått affärsstöd av Uminova Innovation.

Se minidokumentären om Brännland Iscider.

Text: Mikael Hansson