Content central london.jpg
Joachim Ljungquist, vd för Content Central, i företagets monter på tidskriftsmässa i London. Till höger Peter Bäckström från Uminova Innovation och EEN, Enterprise Europe Network, som hjälpt till med kontakter i London.

Umeåföretag siktar på Londons mediebransch

2017-05-15

Det är femte gången som Content Central från Umeå är i London. Nu ska företaget på allvar ta sig in i Storbritannien, säger Joachim Ljungquist, vd och grundare.

Umeåföretaget och medietjänsten Content Central är just nu i London och ställer ut på magasinbranschmässan PPA Festival 2017. PPA står för Professional Publishers Association och är Storbritanniens största branschorganisation för publicister, en motsvarighet till organisationen Sveriges Tidskrifter.

PPA Festival är det årliga eventet med mässutställning, hundratalet föreläsare och närmare ett tusental publicister.

– Det här är verkligen rätt forum att vara på när det gäller att nätverka och etablera nya kontakter i mediebranschen. Dessutom har Content Central nu antagits som medlemsföretag i PPA vilket ytterligare öppnar upp för introduktioner och en väg in i branschen när vi på allvar ska in i Storbritannien, säger Joachim Ljungquist, vd och grundare för Content Central.

Hjälper startups ut i världen

 Med på resan är också Peter Bäckström från Uminova Innovation och EEN, Enterprise Europe Network, som hjälpt till med kontakter i London, främst avseende etablering.

– Det är viktigt för oss att hjälpa de startups och företag i Västerbotten som vill ta steget ut på de större marknaderna i Europa. Här i London har vi, utöver mässan, besökt våra kontakter på EEN i London, tittat på co-working kontor på Google Campus London samt träffat strategiska rådgivare inom mediebranschen, säger Peter Bäckström.

Bygger kontaktnät

 Det här är Umeåföretagets femte resa till London i syfte att bygga kontaktnät och marknadsföra sin tjänst. Denna gång har man även fått ett rese- och mässbidrag via Region Västerbottens satsning Invest in Västerbotten (IVB).

– Det är otroligt viktigt att möta marknaden och anpassa såväl våra tjänster som affärsmodell utifrån hur förutsättningarna ser ut. Storbritannien skiljer sig en hel del gentemot Sverige, mest på sätt som kommer att vara gynnsamt för oss jämfört med den svenska marknaden. Däremot är vårt kontaktnät mer begränsat och vi måste lära oss hur affärskulturen här fungerar, säger Joachim Ljungquist.

– Det blir väldigt effektivt för ett företag som Content Central när resurser från flera internationaliseringsfrämjande satsningar, EEN, Infotech Umeå och IVB, samordnas för att ge dem så bra förutsättningar som möjligt för att lyckas med sin satsning. Vilket denna aktivet är ett bra exempel på, säger Peter Bäckström.

Content Central har nyligen fördubblat sitt team och är nu åtta personer utöver en konsult. Just nu arbetar företaget med utvecklingen av nästa generation av plattformen som kommer att lanseras i höst.

Text: Mikael Hansson