
Affärstänk bakom lansering av gratisspel
Det nya minispelet
Mad Skills Motocross Blitz
baseras på Turborillas tidigare succéspel
Mad Skills Motocross, men står på helt egna ben med sex helt nyskapade banor. I vanliga fall brukar gratisspel vara en nedbantade version av betalspelen men i detta fall vill Turborilla erbjuda såväl nya som gamla spelare helt nytt material.
– Vi tar ett unikt grepp med Blitz. Istället för att göra ett gratisspel som bara har ett par nivåer från hela spelet, bestämde vi oss för att göra något helt nytt som kommer att vara tilltalande för både våra nuvarande spelare och nya spelare, säger Tobias Andersson på Turborilla.
Någon direkt inkomst på gratisspelet räknar inte Turborilla med, men Tobias menar att man indirekt kommer att tjäna på det genom ökad försäljning av betalversionen Mad Skills Motocross. Förhoppningen är att när många upptäcker gratisspelet kommer de också att vilja köpa originalet, som i dagsläget kostar ungefär 7 kronor, eller 99 cent.
– Det direkta syftet är alltså att utöka fan-basen, som vi sen kan tjäna pengar på. Det är det rationella affärstänket bakom, berättar Tobias Andersson.
Mad Skills Motocross Blitz är, liksom betalspelet Mad Skills Motocross, tillgängligt på iTunes App Store och är kompatibelt med iPhone, iPod Touch och iPad.