Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Aftonbladet och Dohi Sweden lanserar ny tipstjänst för nyheter

Är du på plats? Vet du mer? Har du bilder? Med frågor som dessa uppmanar många nyhetsredaktioner sina tittare och läsare att bidra med direkt rapportering från nyhetsplatser. Det kan vara en krock, en olycka, ett pågående rån. Innan en journalist kan finnas på plats blir allmänhetens medverkan nödvändig för att berätta om nyehetn och när allt fler bär med sig smartphones finns helt nya möjligheter för redaktionerna att få in allmänhetens bilder.

Allmänhetens bilder

Det senaste resultatet av samarbetet mellan Aftonbladet och det digitala medialabbet Dohi Sweden handlar om att ge tidningens läsare chansen att också bli tv-reportrar när de rapporterar live från nyhetsplatser runt om i världen – ännu en tjänst från frontlinjen av digital utveckling.

Tipsa! lanserades i vintras, som en integrerad del av Aftonbladets smartphone-appar. Den gör det enklare för läsarna att medverka i det journalistiska arbetet – genom att snabbt och enkelt kunna skicka tips, bilder och ljud- och filmklipp till redaktionen.

Nyhetstipsen ökar

– Sedan lanseringen av Tipsa! har vi sett nyhetstipsen öka och kvaliteten på tips och bilder bli bättre. Det riktigt unika med Tipsa! är att vi genom geo-styrning kan nå läsare som befinner sig på plats. Vi kan pusha ut uppdrag och efterlysningar till den som är i närheten av en nyhetshändelse så att man snabbt kan hjälpa oss med rapporteringen, säger Lena Widman, redaktionell mobilchef på Aftonbladet.

Delaktigheten, en nära och ständig interaktion mellan mediehus och läsare, är redan avgörande och kommer att bli ett än större inslag i all medieproduktion i framtiden. Dohi Sweden har redan skapat en rad produkter och tjänster för den fullständiga upplevelse, det transmedia bestående av text, bild, ljud, film och streaming, som ett modernt mediehus vill leverera.   Och utvecklingen pågår ständigt.

Live-bilder

Därför tar Tipsa!-tjänsten nu nästa stora kliv. Aftonbladet har tillsammans med samarbetspartnern Dohi Sweden vidareutvecklat Tipsa!-tjänsten till att även erbjuda rörliga live-bilder. Den adderade Live-tv-funktionen bygger på ett samarbete med Bambuser, tjänsten som låter vem som helst med tillgång till en smartphone att sända film live på nätet. Bambuser, vars teknik utvecklare på Dohi Sweden och Aftonbladet nu integrerat i Tipsa!

– Många av de produkter och tjänster det pratats mycket om de senaste åren är vi med och realiserar och lanserar. Det görs möjligt tack vare hårt arbete och en modig och extremt kunnig projektägare, Aftonbladet, säger Emanuel Dohi, VD på Dohi Sweden.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.