
Aldrig varit lättare att slå igenom globalt
– Som entreprenör måste du bestämma dig. Vill du vara ett företag med fem personer eller vill du bygga ett stort globalt bolag?
Frågan från Jonas Fredriksson, investerare och framtidsanalytiker på företaget Neqst, är rak och tydlig. Den entreprenör som vill växa måste våga sätta målet högt.
– Fler bolag skulle kunna växa internationellt om de insåg sin potential, slår han fast.
Möter Umeåföretag
Nyligen fick ett flertal nystartade it-bolag i Umeå möjlighet att träffa Jonas Fredriksson, både under en gemensam lunchföreläsning och därefter under enskilda sessioner då vart och ett av företagen fick berätta om sin verksamhet och sina planer på tillväxt.
Jonas Fredriksson har stor erfarenhet av att investera teknikföretag i Sverige och Norden. Med bas i investeringsföretaget Neqst söker han efter investeringar i teknik och it-företag. Målen är högt satta. De bolag som Neqst investerar i ska våga sikta mot miljardomsättningar på global nivå och Jonas Fredriksson berättar under lunchföreläsningen att när han kliver in i ett företag är det för att göra en långsiktig resa med bolaget.
Brinner för sin idé
Av de bolag som kan bli aktuella för en investering förväntar han sig en tydlig målbeskrivning, att där finns ett team som vill dra åt samma håll och visar passion för sin produkt eller tjänst.
– Vi vill hitta personer som brinner för sin idé och vill bygga bolag, säger Jonas Fredriksson.
– Som entreprenör måste man fokusera på vart man är på väg. Målet är viktigt och alla måste sitta med i båten och ro.
Vikten av rätt team
Jonas Fredriksson understryker vikten av att teamet är bra sammansatt, att de har ett driv och att företagets hela kultur tar sikte framåt.
– Företagskulturen är extremt viktigt. Vilken kompetens och vilka kunder har de, kan de sin marknad, har de incitamentprogram för nyckelpersoner, finns det ett sunt kassaflöde.
Allt detta är aspekter som Jonas Fredriksson tittar efter inför valet av att gå in i ett företag eller inte. Han menar att företag har enorma möjligheter att nå ut idag. Internet och nya digitala kanaler öppnar för att snabbt nå ut och testa sina idéer, understryker han.
– Man kan idag sitta på ett café och starta ett företag och jobba tillsammans med andra över hela världen.
Därför kan också ett litet bolag nå ut på en global marknad även om bruset och konkurrensen är stor från många andra som vill vara med och synas.
– Har du något unikt kan du ändå slå igenom och det har aldrig varit enklare att slå igenom och nå en global publik på en gång, säger Jonas Fredriksson.
Men det handlar om att börja rätt, påpekar Jonas Fredriksson. Företag som är enbart teknikdrivna kommer att få en svårare resa. Istället är det viktigt att börja med kundens upplevelse och att fokusera på den produkt eller tjänst företaget bygger på. Och att brinna för det man tror på.
Jonas Fredrikssons besök i Umeå arrangerades av Uminova Science Park och InfoTech Umeå.