Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Algoryx med på världsturné

Världsturnén
Innovative Sweden
som startade vid Stanford University, Silicon Valley, år 2011, har nu nått Tokyo efter turnéstopp i sju städer i USA, Kanada, Brasilien, Kina och Tyskland. Utställningen bygger på ett antal framgångsrika unga svenska startup-företag som här får chansen att visa upp sin teknik för en internationell publik.

Algoryx
från Umeå är ett av de 20 unga svenska start-up företag som utsetts av Svenska Institutet att vara med och när utställningen i förra veckan kom till Japan fanns Kenneth Bodin, vd och grundare, med på plats.

För InfoTech Umeå rapporterar Kenneth Bodin här helt kort om programmet med seminarier och workshops kring innovation, tillväxt och kvinnligt företagande.

Algoryx i Japan, Kenneth Bodin
Kenneth Bodin, vd och en av grundarna av Algoryx, deltar med kort presentation av företagets produkter när världsturnén Innovative Sweden kommer till Tokyo. Kenneth Bodins tal börjar
35 minuter in på filmen.

Kenneth Bodin berättar:

Måndag och vår samarbetspartner här i Japan hämtade mig på hotellet och vi åkte till vår återförsäljare som har sitt kontor mitt i Akibahara, "Electric Town". Vi hade ett mycket bra möte och ser fram emot ett gott samarbete.

Fast alla tycker vi har för lågt pris på vår nya produkt Dynamics for Spaceclaim eftersom den är så pass konkurrenskraftig jämfört med konkurrenterna. Roligt att höra, men jag förklarade att vi vill hålla basprodukten nere i pris för att nå stora volymer och kan sedan också utveckla nicheprodukter som är högre prissatta.

Jag tycker om dessa människor. Trots alla dessa sociala och kulturella regler som finns här så är de eftertänksamma, raka och ärliga. Och kompetenta!

En minut med Algoryx

Tisdagen började med en snabb frukost på hotellet och sedan en taxi ut till Miraikan, som är Tokyos stora museum för teknik och vetenskap. Det är ett fantastiskt science center som jag ska ägna mera tid åt på fredag. Det känns verkligen storslaget att vi får vara där.

Med japansk noggrannhet och planering så började vi 9.30 med att repetera våra enminuterspresentationer inför pressvisningen. Därpå följde guidad tur för Miraikans personal som sedan ska guida allmänheten i utställningen fram till 18/10, då den drar vidare.

Fysiksimuleringar och ny produkt

Vid 13 drog så det hela igång med pressuppbåd och allt, och då gällde det alltså att göra Algoryx så intressant som möjligt på en stackars minut. Så jag berättade att vi gör fysiksimulering för träningssimulatorer, och för ingenjörer och designers, och att vi släpper en ny produkt i december och då också via fyra japanska partners – så Japan är minsann en viktig marknad för oss.

Samarbete med Japan

Jag nämnde förstås att våra teknologier återfinns hos simulatorer från Komatsu och att vi har flera japanska institut och universitet som kunder. Jag avslutade med att prata science education och visade Algodoo på iPad och det blir som alltid succé. Sammanhanget, att vara på Miraikan, gjorde det inte sämre!

Sedan följde tal av Svenska institutets generaldirektör Annika Rembe, ambassadör Lars Vargö, och slutligen Miraikans chef, Mamuro Mohri. Jag fick också tillfälle att tala en god stund med Mamuro som också är professor i fysik och dessutom astronaut som gjort två missions i rymden. Jag är faktiskt lite bedövad av hans personlighet och djupa engagemang i att sprida teknik och naturvetenskap till allmänheten. Han talade om "connections", men använde sig av ett japanskt ord med många betydelser, som handlar om kopplingar mellan människor och kulturer som sträcker sig över tid och rum. Jag ska som sagt på återbesök på fredag och få en privat visning!

Kvinnligt entreprenörskap

Sedan blev det transport från Miraikan till svenska ambassaden som ligger centralt i nöjesdistriktet Roppongi. Där var temat kvinnligt entreprenörskap, med mycket eminenta deltagare, som minister Masako Mori, Yokohamas borgmästare Fumiko Hayashi och professor Yoko Ishikura.

Efter deras anföranden var jag en av medlemmarna i panelen som diskuterade ämnet i ytterligare en timme. En del häpnadsväckande saker framkom, till exempel konstaterade ambassadör Vargö att japanska TV-nyheter alltid framförs av män, som alltid har en ung kvinna intill sig som säger ja och oj och ser imponerad ut.

Men vi fick också höra att borgmästare Hayashi lyckats eliminera köerna till daghemmen i Yokohama och att i och med det ökade intresset för dagis dramatiskt och plötsligt kom fler mammor ut i arbetslivet. Japan ligger väl en hel del efter Sverige i jämställdhetsfrågor och familjepolitik, men samtidigt ger det mig lite dålig smak i munnen att vi svenskar sitter i Japan och tycker att vi är duktiga. Vi kan stagnera.

Utbildning och nya förebilder

Jag gjorde två inspel – att fler flickor måste förmås att läsa teknik och naturvetenskap på universitetsnivå, och att det är viktigt att omdefiniera mansförebilderna. Det senare kunde man göra med en PR-kampanj där kända män säger att det är manligt och värdefullt att vara pappaledig. Det senare snappades upp av de japanska politikerna, så om det nu kommer en stor PR-kampanj om mansbilden i Japan så vet ni vem som kom på det!

Turnén Innovative Sweden arrangeras av Svenska Institutet, Business Sweden, Vinnova, och svenska ambassader runt om i världen.  

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.