Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Analytikerna är de nya superhjältarna

SIME-konferensen
är en av de ledande årliga mötesplatserna om nya medier och den digitala transformation som sker i samhället inom en mängd områden. Ett fullsatt Cirkus på Djurgården lyssnar under två dagar till en mängd talare från ledande svenska och internationella mediebolag som ger sin syn på de snabba förändringar som branschen står inför.

– Analytikerna är de nya supertalangerna, förklarar Ulrika Saxon, vd Bonnier Growth Media, när hon ger sin syn på hur medier digitaliseras och transformeras idag.

Bonnier Growth Media är ett bolag inom Bonnier-koncernen med uppgift att utveckla nya koncept i områden där nya mediebeteenden och ny teknik möts.

– Det räcker inte med en bra paketering i dagens medieklimat, konstaterar Ulrika Saxon. Kraven är också stora på att kunna analysera flöden i realtid för att förstå konsumenternas beteenden.

– Men den snabba ökningen av uppkopplade prylar är också mycket intressant för de som skapar innehåll, fortsätter Ulrika Saxon, och hänvisar till den omtalade prognos som Ericsson tagit fram om att 50 miljarder prylar kommer att vara uppkopplade år 2020.

– Hotet för oss är om vi inte förstår hastigheten i denna förändring. Vi måste anpassa våra affärsmodeller till den nya situationen, menar Ulrika Saxon och nämner som ett exempel att Dagens Nyheter idag inte bara konkurrerar med andra stora morgontidningar utan med kanaler som Twitter och sociala medier överhuvud taget.

Förstå de snabba förändringarna

Jan Helin, publisher på Aftonbladet, syns också bland talarna på SIME och även han påpekar hur nya snabba förändringar kan kasta runt en hel mediemarknad på bara några år.

– Det mest skrämmande är om vi inte har koll på vad den där grabben i garaget håller på med just nu, säger Jan Helin.

Stina Honkamaa, tidigare Sverigechef för Google men idag vd för United Screens som satsar på Youtube som tv-kanal, trycker liksom Ulrika Saxon på vikten av att förstå hur konsumenterna rör sig.

– Det är mycket viktigt att följa konsumenterna för att förstå trenderna. Det är något du måste göra som marknadsansvarig, säger Stina Honkamma och betonar även hon betydelsen av att kunna analysera den data som finns på internet för att utveckla nya affärer.

Second screen

En annan av de nya trender som lyfts fram på SIME är användandet av flera skärmar. Flera av talarna lyfter fram begreppet second screen och siffran 82 % nämns över hur många som vid sidan av tv-tittandet samtidigt sitter uppkopplad med en mobil eller en surfplatta.

– Användare kopplar aldrig ur numera. Du använder en iPad när du går i säng och plockar upp mobilen när du vaknar, säger Nigel Gilbert från Nexus.

Han betonar också hur dessa nya beteenden ger möjligheter till helt nya affärer.

– Det gör att du kan veta så mycket mer om personen och du når den när den vill bli nådd. Det är ett true value i det, säger Nigel Gilbert.

Digital teknik och hälsa

Konsumenternas mönster kommer också att styra utvecklingen inom hälsa och sjukvård, menar flera talare på SIME.

– Jag tror på patientdriven innovation, säger Sara Riggare, Parkinson-patient och forskare som under SIME visar hur ett tekniskt hjälpmedel kan hjälpa henne få kontroll på de spastiska rörelser som drabbar de med Parkinson.

– Digital health kommer att innebära mycket men vi kommer också att få se en digital klyfta mellan de som har råd och inte, säger Ola Ahlvarsson, moderator för SIME.

Vad som står tydligt efter två dagar på SIME-konferensen är att den digitala transformationen av medier och konsumenters beteenden bara är i sin början. Men tydligt är också att de stora spelarna på marknaden, vare sig de heter Google, Sveriges Radio, Bonnier eller MTG är mycket lyhörda inför at tolka och förstå trender och nya konsumtionsmönster.

Bara den som kan förstå förändringarna kommer att klara sig igenom framtiden, betonar de flesta av talarna.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.