Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Avslöjar kvinnors roll i dataspel

Inspirerande. Avslöjande. Det var några av kommentarerna från de långt över 100 intresserade som kommit för att höra amerikanska feministen och mediekritikern Anita Sarkeesian berätta om hur kvinnor porträtteras i dataspel.

När Sarkeesian under sitt besök i Umeå håller en öppen föreläsning i Auditoriet i Arkitekthögskolan på Konstnärligt campus inleder hon med att visa den flod av näthat och hot som fyllt kommentarfälten på hennes Youtube-kanal och Facebook-konto. Att våga kritisera och rispa i den manligt dominerade spelvärlden är uppenbarligen en alltför öm punkt för många.

Men Anita Sarkeesian har inte bara fått hotelser utan också stort stöd för sitt projekt ”Tropes vs Women”. Under våren 2012 fick hon in över 150 000 dollar från uppmuntrande följare av hennes webbplats för att hon skulle kunna fortsätta att uppmärksamma hur kvinnliga karaktärer visas upp i spelkulturen.

Inspirerande

En av de som lyssnade till Sarkeesian under kvällen var Unn Swanström. Likt flera av de andra som kommit har hon följt Sarkeesian en tid via internet och sett flera av hennes videofilmer på Youtube.

– Det var jättebra! Hon är så himla inspirerande och kan lägga fram sin sak så att man blir medveten om sådant man annars kanske inte ser, säger Unn Swanström.

Unn Swanström
Unn Swanström berättar att hon blivit mycket inspirerad av Anita Sarkeesians föreläsning om kvinnokaraktärer i dataspel. Foto: Henrik Myntti.

Unn läser fjärde året på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design vid Umeå universitet. Vid sidan av studierna hinner hon också vara aktiv som eventansvarig för rikskonferensen DataTjej 2013 som arrangeras i Umeå i februari 2013. Det är en konferensen som vill peppa och inspirera tjejer som pluggar it vilket naturligtvis också väcker frågor om kvinnors roll inom it-världen.

Mansdominerad bransch

– It-branschen är fortfarande väldigt mansdominerad. Att kunna identifiera ojämställdhet är viktigt, och hamnar jag i en situation där jag blir mästrad eller ”lilla-gumman-förtryckt” vill jag kunna se vad som händer och kunna att prata om det, förklarar Unn Swanström.

Just därför är hon så glad över Anita Sarkeesians föreläsning eftersom den gav henne verktyg till att se den betydelse kön har. 

Spelen ett förstoringsglas

– Anita uttrycker det så bra. Hon gör det så uppenbart hur kvinnor visas i spel med sexualisering och objektifiering. Spelen är som ett förstoringsglas eller en spegel av samhället, bara så mycket mer extremt, säger Unn Swanström.

Att många fler än Unn var intresserad av ämnet är tydligt eftersom Auditoriet på Arkitekshögskolan snabbt blev full med långt över 100 deltagare. En lyckad kväll för arrangörerna HUMlab vid Umeå universitet och projektet DINoLab.

Nedan den film där Anita Sarkeesian presenterar sitt projekt.

Text: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.