Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Big Data håller koll på spelarna i Candy Crush Saga

Candy Crush Saga
toppar de flesta listor. Under 2013 var spelet det mest nerladdade av alla spelappar, och av större betydelse – Candy Crush Saga låg tvåa på listan över spel som drog in mest pengar under 2013 (enligt App Annie Index, Top Trends of 2013).

Bakom Candy Crush Saga ligger företaget King och intresset var stort när företagets dataarkitekt Mats-Olov Eriksson gästade Umeå och InfoTech Umeås öppna föreläsning i Tietos lokaler. Mats-Olov Eriksson har själv sin uppväxt i Skellefteå men verkar numera från London. Han ansvarar för all informationslagring kring spelen på Facebook och i mobiler som King lanserar. En av uppgifterna är att se till så att den data som spelarna genererar kan omsättas till att öka företagets intäkter.

Loggar allt

Det är mycket data att hålla koll på. Spelservrarna loggar när varje spelare startar en ny omgång, om spelaren köper något under eller efter spelomgången, om spelarna skickat meddelande till en vän.

Sammanlagt handlar det om 250 000 händelser per sekund, 15 miljarder varje dygn. Ur denna enorma mängd data vill King hitta mönster för spelarnas beteende för att kunna dra slutsatser om när en spelnivå är för svår eller om någon verkar vara på väg att ge upp och lämna spelet.

– Det är inte stor eller liten data som skapar affärerna, det är hur man kan utnyttja det, förklarar Mats-Olov Karlsson för deltagarna under föreläsningen.

Egna analytiker

Mats-Olov berättar att alla spel som King släpper har egna analytiker som ingår i spelteamen och de är med på de dagliga scrum-mötena. Det går inte att ha analytiker som sitter för sig i egna kontor, menar han. De kvalitativa analyserna måste vara nära verksamheten och utvecklingen.

I grunden handlar det om att utifrån data kunna förutsäga spelarnas beteenden, något som är komplicerat, menar Mats-Olov Eriksson.

– Det är svårt att förutsäga när någon kommer att försvinna, men det är ännu svårare att få dem att komma tillbaks. Det vi måste göra är att upptäcka potentiella avvikare, förklarar Mats-Olov.

Men realtids-information är svårt, hävdar han och menar att företaget inte kan följa enskilda spelare under spelets gång, det är alltför svårt. Just detta är en fråga som flera av deltagarna återkommer till. Alla har ju läst om hur underrättelsetjänster kartlägger vad som sker på internet och i samtalen efter föreläsningen verkar många trots allt mena att med alla data som King samlar in bör de kunna analysera åtminstone mönster i spelares beteenden och ur detta lägga upp olika erbjudanden.

Kvantitativ analys ger kunskap

Och visst är det så att King kan få ut mycket information ur spelservrarnas loggfiler som sedan hamnar i databaserna. Mats-Olov ger också flera exempel.

– Med vår kvantitativa analys upptäckte vi hur alla fastnade på nivå 65 utan att komma vidare. Det var något vi fick åtgärda för att göra hela spelupplevelsen roligare.

Mats-Olov Eriksson berättar också att de kan följa om en ny spelare kommit in via en annons, från vilken annons det är och vilket land den kommer från.

– Vi testar alltid vilka annonsplattformar folk kommer från för det är snuskigt dyrt att annonsera.

Sociala grafer och viral spridning av spelen är också viktigt att ha koll på.

– Vi har ett team som bara tittar på nätverken, hur spelare bjuder in sina vänner, berättar Mats-Olov Eriksson.

Koppling till Facebook

Här är kopplingen till Facebook en viktig grund.

– Vi kan tacka Facebook, för när de öppnade upp för tredjepartstillverkare kunde vi börja använda den sociala grafen som finns på Facebook. Vi fick då tillgång till en helt annan spelarbas. Men det tar ju Facebook betalt för så det är inte synd om dem, säger Mats-Olov Eriksson med ett leende.

För spelföretaget King är analys av data centralt för verksamheten. Men med 800 anställda i tio länder har man också resurser för att göra så mycket mer än vad ett mindre spelbolag klarar av. Det är en av anledningarna till att man är ett av världens mest intäktsbringande spelföretag.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.