Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

BMX-spel tar Turborilla ut i världen

Turborillas
kontor ligger i Umeå men det är den internationella marknaden som företaget siktar in sig på när det handlar om utveckling och lansering av spel. Efter framgångarna med senaste spelet
Mad Skills Motocross
som släppts för både Iphone och Android hoppas man nu på stort genomslag för nya spelet
Mad Skills BMX, som går ut på att så snabbt som möjligt köra BMX-cyklar genom olika banor.

Medarbetare från hela världen

Till BMX-spelet har Turborilla engagerat artister och utvecklare från hela världen. Lara Kehler, spelutvecklare och grafisk designer från Kanada, har varit art director för projektet. Jesse Turner, USA, har ritat de karaktärerna och förarna. Daniel Thomas, Sverige, har skapat bakgrunder och landskap medan punkrockbandet  Strung Out från Kalifornien bidragit med musik till trailern för spelet. I teamet ingår också IMOV Studios i Belgien som producerat själva trailern.

Men inte nog med det. Ett trettiotal spelare från hela världen har dessutom testat Mad Skills BMX under utvecklingstiden. Bland dem finns flera som tävlar på hög nivå inom BMX, någon av dem medverkar till och med i proffscirkusen runt sporten.

– Vi fick tag på flera av dessa genom vår Facebook-sida när vi efterlyste hjälp med det nya spelet, berättar Tobias Andersson, vd på Turborilla, när InfoTech Umeå träffar honom på kontoret öst på stan i Umeå inför
lanseringen av nya spelet på App Store.

Över 100 000 fans

Turborillas tidigare internationell framgång med mobila spel har lett till att man har över 100 000 fans på Facebooksidan till spelet Mad Skills Motocross. Den stora skaran fans frånm hela världen har gjort det enklare att hitta medarbetare. Inte minst gläder sig Tobias åt att man denna gång haft kanadensiska spelutvecklaren Lara Kehler som art director att samarbeta med.

– Att ha en art director är mycket trevligt. Hon har tagit över kontakterna med artisterna och det har blivit mycket bättre på alla sätt.

Ny fysiksimulering med swipe-kontroller

Det nya spelet Mad Skills BMX skiljer sig på flera sätt från det tidigare Mad Skills Motocross. Eftersom en BMX uppför sig annorlunda än en motocrosscykel har man fått ta fram en helt ny fysiksimulering utifrån den fysikmotor företaget utvecklat tidigare.

Kontrollerna är också annorlunda, något som tagit lång tid att få till, menar Tobias.

– Vi har inte sett något annat spel som använder swipe-kontroller på det sätt som vi gör, berättar Tobias Andersson, och tar fram sin Iphone för att demonstrera. Han väljer en av banorna och visst syns det att han själv hunnit spela många gånger när han med van hand styr BMX-cykeln mot mål.

Genom att trycka och svepa med tummarna direkt på skärmen får han BMX-cykeln att landa på marken, att flippa runt i luften eller att pumpa sig fram över de många små guppen som är så karaktäristiska för BMX-banor.

Fokus på marknadsföring

Inför lanseringen av Mad Skills BMX har Turborilla jobbat hårt med marknadsföring. Att ha en bas med över 100 000 fans på Facebook är naturligtvis guld värt. Om många av dem fastnar för det nya spelet kan man få igång en viral spridning på internet som lockar många fler att köpa spelet, som kostar en dollar på App Store.

Redan innan BMX-spelet släppts verkar också intresset vara stort. Trailern har över 58 000 visningar på Youtube och på Facebook har mer än 3 000 gillat BMX-sajten.

Med parterns som Red Bull och MTV-kända Nitro Circus, båda med miljoner fans på Facebook, har Mad Skills BMX också möjlighet att synas i många fler sammanhang.

– Kan vi dessutom väljas ut som Editor´s Choice på App Store så kommer omsättningen säkert att fördubblas, säger Tobias Andersson, lätt hoppfull i rösten, samtidigt som han är mycket väl medveten om att konkurrensen är hård om det blickfång som ett Editor´s Choice ger.

De närmaste dagarna blir i vart fall mycket spännande för Tobias och teamet bakom Turborillas nya spel. Hur ska fansen reagera? Kommer spelet att göra succé på App Store? Kan det bli Editor´s Choice? Frågorna är många och vi på Infotech Umeå lovar att följa upp hur det går för Umeåföretaget som gärna vill försvara sin plats på den internationella spelmarknaden.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.