Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Brian Solis: Rörmokare ska finnas på Twitter

Brian Solis
är världsledande analytiker och föreläsare kring nya medier och deras påverkan på företag och affärsliv. Under
Creative Summit i Skellefteå talade han främst till folk från spelindustrin, medieföretag och PR-byråer men det är inte bara dessa som har något att vinna på sociala medier, menar han. Sociala medier är lika viktigt för småföretagare, hantverkare och butiksägare. Han hävdar att det kommer att vara sociala medier som lägger grunden för de företag som vill nå framgång under de kommande åren.

Rörmokare på Twitter

– Om jag var rörmokare skulle jag på Twitter söka efter de som i mitt område skriver att de har problem med vatten och avlopp. Sedan tar jag kontakt med dom för att erbjuda hjälp, säger Brian Solis.

Genom åren som inspiratör kring sociala medier och hur det påverkar företagande har Brian Solis stött på många berättelser om småföretagare som hittat sätt att bygga relationer via sociala medier. Han nämner bageriet som på Twitter lägger upp ugnens temperatur och vilka bröd som bakas. Han nämner kvinnan i New York som med Youtube-filmer skapat uppmärksamhet kring den makeup hon tagit fram för kvinnor som har problem med acne.

– De visar på vad aktivitet i sociala medier kan leda till, säger Brian Solis. Men han understryker också att det är viktigt att ha en idé med varför man finns på sociala medier och att empati och relevans måste vara grundstenar för twittrande och andra former av konversation på nätet.

Många företag tvekar inför sociala medier

Karina Folkesson, regionchef för
Svenskt Näringsliv, var med under Creative Summit och tillsammans med InfoTech Umeå samtalade hon med Brian Solis efter föredraget. Ett stort antal företag finns med som medlemmar i Svenskt Näringsliv och bland dessa möter Folkesson dagligen entreprenörer som försöker finna nya vägar för sin verksamhet. Men hon menar att många tvekar inför att hitta tid och resurser för att engagera sig i sociala medier.

– Femton procent av våra medlemmar är soloföretagare och genomsnittsföretaget har tre, fyra anställda. För dem är det naturligt att fråga sig om de satsar på rätt saker om de tänker starta en blogg eller finnas på Twitter, förklarar Karina Folkesson.

Karina Folkesson understryker också att man som företagare måste göra klart för sig varför man vill använda sig av sociala medier.

– Brian Solis exempel visar just på detta. De företagare han nämner har haft en idé med varför de satt fokus på sociala medier, säger hon.

Utmaning mot företag

Brian Solis budskap under Creative Summit är en utmaning mot såväl företagens sätt att kommunicera som hela deras struktur. Solis menar att många företag helst av allt vill att kunderna via sociala medier ska ledas in till företagets egen hemsida. Men det är en återvändsgränd, hävdar han. Istället måste företagen våga titta utanför den egna domänen och se hur man kan använda exempelvis Twitter och Facebook.

När det gäller sociala medier menar han att det  är helt fel att lägga den uppgiften på nyanställda och de yngsta. Tvärtom är det en viktig uppgift för alla i företaget, inte minst ledningen.

Arbetsliv i balans och sociala medier

Han påpekar också att aktiviteten på Facebook är störst på lördagar vilket väcker frågan om inte företagen måste vara aktiva också under helgen med att bygga relationer. För några i publiken är det en provokativ tanke och Brian Solis får också svara på frågor om ett arbetsliv i balans och om man då måste ha skiftgång inom företaget.

– Det handlar dessutom om hur vi gör med kollektivavtal och lagar, påpekar Karina Folkesson.

Tydligt är att Brian Solis med sitt budskap om sociala medier vill påverka både företagens struktur och hur arbetsmarknaden organiseras. Han understryker också att varje företag måste se sig som ett medieföretag. Det är via sociala medier som man når nya framgångar, summerar han.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.