
Bryggor till Silicon Valley
– Det som skiljer start up-kulturen i Silicon Valley från vår svenska kultur är först och främst öppenheten och viljan att hjälpa till. Många där har gjort flera resor och är mer än villiga att satsa i nya idéer och startups. Både med kapital och kompetens, säger Mikael Englund efter en mycket lyckad resa till USA som gav många nya kontakter.
Pay it forward
Samma inställning menar Limes Audios vd Fredric Lindström att han också mött och han upplever en markant skillnad mot kulturen här hemma i Sverige.
– I Silicon Valley finns en kultur av ”pay it forward”. Alltså en kultur där man kan hjälpa någon utan direkt vinning just för tillfället. Om man slår en passning så kan man få den tillbaka, menar Fredric Lindström efter USA-resan.
Hela det här sättet att tänka tycker både Fredric Lindström och Mikael Englund är något som vi borde bli bättre här.
– Om vi tar oss tiden att lyssna och hjälpa någon utan egen vinning så kanske det är någon annan som gör samma sak för dig vid ett annat tillfälle. Det är något jag ska försöka tänka på själv också, fortsätter Fredric Lindström.
Dela med sig
Mikael Englund instämmer helt, men menar att vi måste skapa vårt eget sätt.
– När det kommer till finansiell styrka kan vi aldrig skapa ett Silicon Valley i Umeå. Den storleken på finansiering finns inte här. Det vi däremot kan ta till oss är just viljan av att dela med sig av kompetens. Vi på InfoTech Umeå jobbar för att vi ska förstå att tillsammans kan vi åstadkomma så mycket mer. Detta gör vi bland annat genom olika typer av events och nätverksträffar.
Bryggan till Silicon Valley
För den som är intresserad av att etablera sig i Silicon Valley finns det ett par olika aktörer som är en brygga för svenska företag och Silicon Valley. Ett av dessa är US Market Access Center (US mac),
http://usmarketaccess.com/
en organisation som ger utländska företetag möjlighet att etablera sig i Silicon Valley.
Ett annat är nätverket Silicon Vikings. Det är ett nätverk för företag från Norden och Estland som ordnar nätverksträffar och events för att synliggöra och skapa en plattform för företag som vill etablera sig i USA. På ett av dessa events pitchade Fredric Lindström från Limes Audio och Rickard Lönneborg inför amerikanska investerare. Mikael Englund var på plats för att lyssna.
– De gjorde mycket bra ifrån sig och även fast syftet mer var att testa sin pitch än att faktiskt söka kapital var det flera av investerarna som var klart intresserade av att höra mer.