Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Bygger företag med tydlighet

Att förstå skillnaden mellan Självklart och Viklart är en förutsättning för att nå framgång med ett företag. När Viklart råder så vet alla åt vilket håll man strävar, menar Bengt Lundgren, vd på Cygate.

När Bengt Lundgren, vd på Cygate, gästar Umeå för en inspirationsföreläsning anordnad av InfoTech Umeå handlar ämnet för dagen om konsten att bygga företag. Bengt vet vad det handlar om, han har varit med om en lång resa med bolaget Cygate, som har sin verksamhet inom IT-infrastruktur och nätverk. Från närmast konkursmässighet i början av 2000-talet har han fått vara med om att rusta upp Cygate till ett solitt företag med 430 anställda och god vinstmarginal.

– Behovet av bandbredd är omättligt, förklarar Bengt Lundgren, och tittar ut över de företagsledare och chefer som kommit till Rex för att lyssna. De flesta av dem är i it-branschen precis som Bengt Lundgren men det som han talar om kan kännas igen av alla företagsledare, och deltagarna lyssnar myckat aktivt under föredraget. 

Tydlighet

Bengt Lundgren har en tydlighet i sin framtoning. Det märks redan när han kommer in i rummet och av hans berättelse om resan som företagsledare förstår man att tydlighet också är en viktig del i hans roll som företagsledare.

Bengt Lundgren är frikostig med att dela med sig av sina erfarenheter. Han berättar om besparingar, om våndan över att ligga vaken natten innan det oundvikliga beskedet om att några måste gå från bolaget, han berättar om de svårigheter som kan uppstå när två bolag ska slås samman till ett. Själv har han erfarenhet av allt detta men också av att få se boksluten vända från minus till plus.

– En krona som sparas i kostnadskontroll trillar alltid ner på sista raden som en krona. Men en krona i intäkter blir kanske 20 eller 30 öre, säger Bengt Lundgren, och hyllar kostnadskontroll utan att för den del vilja vara snål.

Sammanslagningar som kräver klokhet

På vägen till ett starkare Cygate har sammanslagningar av bolag skett lika väl som uppköp. Det är situationer som kräver en klok hantering, menar Bengt Lundgren.

– Därifrån man kommer anser man att gjort allting rätt. Men kulturen i ett företag sitter inte i väggarna. Den sitter i människorna.

Tydlighet är viktigt i sådana situationer, menar Bengt Lundgren. Det handlar om branding och varumärkesbyggande, att redan innan sammanslagningen berätta vad som kommer att gälla fortsättningsvis.

Förstå vägen

Bengt Lundgren lyfter fram några av de centrala ledorden som det inte får råda någon tvekan om vid företagsbyggande: Vad vi gör. Vart vi är på väg. Hur vi ska ta oss dit.

Och detta måste kommuniceras. Bengt Lundgren vill själv vara mån om kommunikation med medarbetarna och varje vecka bjuder han på sig själv i närmast lustfyllda webb-tvsändningar, Tut-i-rutan kallar han dem, som sänds ut internt till de drygt 400 anställda. Med humor och frejdighet berättar han i programmen om vad som är aktuellt inom företaget, men lägger också lika stor vikt vid att med namn nämna de som fyller jämna år och hälsa nya medarbetare välkomna.

– Det handlar om att förstå skillnaden mellan Självklart och Viklart. Självklart förstår jag själv men Viklart handlar om att hela gruppen fattar det hela.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.