Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Creative Summit startar om

Efter sju år av idel framgång med
Creative Summit
i Skellefteå vill arrangörerna starta om. Inte lägga ner eller sluta, utan ta ett omtag för att bli ännu bättre, ännu mer angelägna, berättar arrangören Peter Mandalh, från byrån WDO.

Creative Summit har i sju år varit en samlingspunkt för den kreativa digitala industrin i norra Sverige. Ambitionen har ständigt varit hög med internationell klass på de inbjudna föreläsarna.

– Det är få konferenser som denna där 75 procent av gästerna ständigt återkommer. Den är väldigt omtyckt men vi vill ändå utmana både oss själva och våra besökare, säger Peter Mandalh.

Starkt varumärke vill bli bättre

– Vi har ett starkt varumärke och vi är i ett bra läge men varje år har vi funderat på hur vi kan göra det hela något bättre. Vi har fått många goda idéer och kontakter från hela världen som låter oss tänka nytt. Men vilken väg vi tar nu är för tidigt att säga, fortsätter Peter Mandalh.

Peter Mandalh 
Peter Mandalh, en av arrangörerna berättar om att Creative Summit startar om.

Genom åren har de många internationella föreläsarna inom digital teknik, design och konst bidragit till att Creative Summit blivit omtalat i världsklass. Det är något som arrangörerna vill slå vakt om, men nu i ny form, fast hur den kommer att se ut är alltså något som arrangörerna ännu inte kan berätta om.

– Det finns väldigt många fina minnen. Min personliga höjdpunkt är Jonathan Harris och att vi fick producera en konstutställning med honom.

Jonathan Harris kombinerar datavetenskap, antropologi och storytelling i en unik mix. Han har bland annat lanserat CowBird, ett enkelt verktyg för att sprida berättelser och skapa ett bibliotek av människors erfarenheter, och står på många sätt för den blandning mellan olika kulturformer som Creative Summit bygger på.

Många intressanta deltagare

Bland talarna på Creative Summit i Skellefteå fanns i år många intressanta namn inom de kulturella och kreativa näringarna. Kawehi, hawaiansk songwriter, filmproducent och sångerska var en av dessa. Men där fanns även Niklas Myhr, svenskamerikansk pitebo boendes i Orange County, Kalifornien, och professor i sociala medier och internationell marknadsföring på Chapman University. Linus Andersson och Natalie Shik, båda från Umeå och medverkande i den enorma succén med filmprojektet Kung Fury, Johan Fahlgren, en av drivande krafter bakom Printasquare och Purplefox, samt Paula Zuccotti, grundare av The Overworld, och efterfrågad interaktionsdesigner, för att nämna några.

Hur upplägget av Creative Summit blir nästa år återstår nu att se, men självfallet kommer InfoTech Umeå att följa utveckling med intresse.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.