Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Dagbok från Silicon Valley

Content Central
står i begrepp att lansera en helt ny och unik marknadsplats där journalister och medier möts, och redaktionellt material kan läggas upp till försäljning. För att vässa sitt erbjudande som inkubatorföretag inom Uminova Innovation har Content Central fått möjlighet att vara med i den pågående tredje omgången av nationella programmet Born Global.

Bakom satsningen står forskningscentrumet Center for Business Innovation (CBI) vid Chalmers samt ALMI (tidigare Innovationsbron). Syftet med programmet är att öka företagens förmågor att växa snabbt och nå bra lönsamhet.

Under en intensiv vecka fick företagen nyligen besöka Silicon Valley för att pitcha sina företagsidéer för riskkapitalister och erfarna entreprenörer. En resa som gav Joachim Ljungquist och Andreas Waleij från Content Central mängder av nyttig erfarenhet.

Här är deras dagbok från den omtumlande veckan i Silicon Valley.

Dagbok från Silicon Valley: Joachim Ljungquist och Andreas Waleij

Söndag 26/1

Vi anländer sent på eftermiddagen till Sheraton i Palo Alto där alla deltagande företag i Born Global-programmet samlas för en gemensam middag och genomgång om veckans kommande aktiviteter.
Det känns verkligen som ett privilegium att vara här och vi är spända av förväntan. Säkerligen kommer vi att få med oss en del nyttiga lärdomar!

Måndag 27/1

Måndagen börjar med internt arbete på Stanford där alla företag får presentera vad som hänt sedan den senaste sammankomsten. Främst vilka förändringar som skett i företagens Business Model Canvas. Varje presentation följs av frågor från de andra företagen och av de programansvariga.

Content Central Born Global
Legenden och serieentreprenören Steve Blank föreläser för de svenska deltagarna i Born Global. 

Direkt efter lunch sätter vi oss i bilarna och beger oss mot Steve Blank, en legend i Silicon Valley-sammanhang. Steve Blank är en serieentreprenör och erkänd som den som utformade Customer Development-metodiken – som i sin tur bidrog till Lean Startup-rörelsen. Numera är Steve docent i entreprenörskap och undervisar på Berkeley, Stanford University, Columbia University, Caltech och UCSF. 2013 utnämnde Forbes Steve Blank som en av de 30 mest inflytelserika personerna inom Tech.

Efter en timmes biltur på serpentinvägar, där visst mått av illamående blandas med förväntningar, är vi framme vid Steve Blanks ranch och fantastiska hus vid den vackra kustremsan vid stilla havet.
Vi möts av en otroligt varm och välkomnande Steve som leder oss i hans enorma kök/vardagsrum där vi slår oss ner. Steve berättar om sin resa i de företag han startat såväl om misstag såsom framgångar. Han berättar även om hur Lean Startup-metodiken uppstod och vad man kan lära sig av den.

Väl tillbaka på Stanford träffar vi Kevin Yien från Launch Pad Central. Launch Pad Central är ett smidigt onlineverktyg för att arbeta mot ett Lean Business Canvas. Grundtänket med Lean är att allt man tror sig veta enbart är hypoteser som måste verifieras. Och då menas allt, kundsegment, erbjudande, prismodeller och allt annat. Nio av tio företag misslyckas, och då oftast inte på grund att tekniska hinder utan helt enkelt att de inte har verifierat vilka som är deras kunder samt vad kunderna egentligen behöver. Launch Pad Central är verktyget vi själva använder för varje företag inom Born Global-programmet.

En inspirerande dag går mot sitt avslut och det är dags att begrunda erfarenheterna så här långt. Klart kan för övrigt konstateras att Kalifornien bjuder på såväl ett lockande klimat som ett inspirerande företagsklimat.

Tisdag 28/1

Vi beger oss till Googles område vid Mountain View. Här träffar vi Martin Omander som jobbar med att hjälpa startupföretag att använda Googles produkter och tjänster. Vi sitter i ett konferensrum där företrädare för olika produktområden presenterade nya tekniker och utvecklingsverktyg. Vi fick även en inblick hur Google som företag fungerar och vilken filosofi de har som arbetsgivare. Vad sägs om kostnadsfria bussar (med frukost och WiFi) som skjutsar personal till jobbet samt att de erbjuder frukost, lunch och middag kostnadsfritt. Även friskvård i form av träning på arbetstid. Efter informationspasset fick vi en guidad visning i området.

På eftermiddagen träffade vi Rohit Sharma på True Ventures. True Ventures är ett annorlunda riskkapitalbolag som främst investerar i tidiga högriskprojekt. Det som också gör dem än mer speciella är att de ger entreprenören fria tyglar. Deras filosofi är att inte lägga sig i mer än absolut nödvändigt så inte entreprenören känner sig hindrad. Alla företagen får presentera sig kort och Rohit ställer därefter några frågor till respektive företag. Det som imponerar mest är att oavsett vilken bransch företagen jobbar inom så ställer Rohit insiktsfulla, utmanande och intressanta frågor.

Onsdag 29/1

Hos riskkapitalbolaget Kleiner Perkins Caufield & Byers träffar vi Rouz Jazayeri som även han ger ett mycket sympatiskt intryck. Vi sätter oss ned vid ett enormt konferrensbord där vi får en inblick hur Kleiner Perkins arbetar mot sina investeringar. Till skillnad mot True Ventures tar Kleiner Perkins en mycket mer aktiv roll, inte bara styrelsemässigt utan även med att hjälpa till med personal där det behövs. Kleiner Perkins investerar främst i företag inom Silicon Valley-regionen eller i företag som kan tänka sig att omlokalisera sig dit.

Eftermiddagspasset sker på Stanford där vi träffar Christofer Karltorp från Zerply. Enkelt förklarat är Zerply ett slags LinkedIn för kreativa människor inom tv-, film- och spelindustrin. För Content Centrals räkning så var detta en mycket intressant föreläsning hur Zerply hanterar en "two sided market". Vi fick även veta bakgrunden om resan och hur snabbt det kan gå från att få finansiering till att behöva sälja sina möbler för att betala hyran.

Content Central Born Global
Tufft att pitcha inför granskande riskkapitalister.

På kvällen var vi inbjudna till Chalmers Pitching Event i regi av Swedish-American Chamber of Commerce. Varje företag fick tid för en tre minuters pitch framför publik och en panel bestående av representanter från True Ventures, Garage Technology Ventures, Blumbergcapital, Wellington Partners samt Streamlined Ventures. Man kan säga att detta var en omtumlande och lärande upplevelse. Hur pitchen gick? Nja, så där!

Kvällen avslutades för vår del med att grundligt och ödmjukt gå igenom våra reflektioner. Minst sagt kan vi erkänna att vi ändrar en del uppfattning om vår egen verklighet. Natten blir lång…

Torsdag 30/1

Vi träffar Gustaf Alströmer, Product Manager Growth på  AirBnB på deras otroligt fina kontor beläget i centrala San Francisco. Kontoret i sig är beläget inuti en gammal industrifastighet som renoverats totalt.

AirBnB har på kort tid blivit en av världens största förmedlingstjänst mellan privatpersoner som upplåter sitt hem för uthyrning och de som vill hyra boende som alternativ till hotell. I nuläget erbjuds boende i imponerande 34 000 städer i 192 länder.

Återigen är detta en mycket givande genomgång för oss om en "two sided market" med flera aha-upplevelser. Detta i sig leder oss till nya tankar om hur vi bäst ska etablera Content Central på marknaden. Det är en intressant – och ibland smärtsam process – att vidga sina vyer och ständigt testa nya hypoteser.

En rask promenad mot norra San Francisco där vi ska möte med serieentreprenören Marcus Tallhamn, en kontakt som vi har fått genom Emanuel Dohi. Under en snabb lunch berättar Marcus om sitt projekt "PeopleThatMake.com", ett slags Twitter-liknande projekt som ska förmedla bolags företagskulturer. I övrigt diskuterades startups, framgång, misslyckanden, återlämnade riskkapitalpengar och den speciella startup-mentaliteten i Silicon Valley.

Dagens sista föreläsning sker på Rackspace San Francisco där Jason Evanish, tidigare Product Manager KISSmetrics, berättar om vikten av att hela tiden verifiera kundernas exakta behov för att bäst hitta lösningen på deras problem. För vår det blev det resans sista "käftsmäll" och vi suger åt oss informationen som svampar.

Under kvällen fattar vi sedan beslutet att revidera vår releaseplan.

Content Central Born Global
Hela svenska gruppen som ingår i den pågående upplagan av Born Global. 

Fredag 31/1

Sista dagen i Silicon Valley… Tiden går fort när man har kul – och inte helt oväntat hade vi gärna stannat längre. Finaldagen är kanske inte något som ger någon av deltagarna några hands-on-tankar, men är väl kanske högsta wowfaktorn! Ett studiebesök på Tesla, en av världens mest imponerande – och nyaste – biltillverkare.

Tesla är elbilen som imponerat världen med en lyxig serietillverkad bil med en otrolig räckvidd på närmare 50 mil och en acceleration på 0-100 km/tim på 4,2 sekunder. Till skillnad mot hur bilbranschen av tradition fungerar har Tesla byggt sin verksamhet med hård- och mjukvaruutveckling i fokus, snarare än mekanisk ingenjörskonst – även om det inte har tummats på den senare.

Vi träffar Peter Carlsson, CPO & Head of Supply chain på Tesla Motors, som visar oss runt i den enorma fabriken i Fremont som Tesla har köpt av Toyota. Av de totala 510 000 kvadratmeterna används idag ca 25% för att tillverka en minst sagt imponerande och snygg bil (som kan köpas till det facila priset av ca 700 000 kr). Bilens kontrollpanel utgörs av en 17-tums stående touchskärm, systemet är ständigt uppkopplat mot Tesla och bilens köregenskaper förändras ständigt utifrån mätningar av temperatur, lufttryck och annat. Dessutom slår Tesla Model S till och med Volvo vad gäller säkerhet i de amerikanska krocktesterna.

Som en extra förmån till Tesla-ägare har man byggt kring femhundra SuperCharger-stationer runt om i USA – där man kan "tanka" sin bil kostnadsfritt. En superladdning tar ungefär en halvtimme, medan ägaren tar en fika eller en snabblunch. På denna tid har 80% av batteriet laddats, medan de återstående 20% skulle ta ytterligare en halvtimme.

Hela besöket på fabriken är otroligt imponerande och det är fascinerande att se hur människor, robotar och teknik samarbetar för att producera den tekniskt avancerade bilmodellen.
Dock blev det ingen förhandsbeställning för oss vid detta tillfälle…

Resan har närmat sig sitt slut och det är dags att återvända hem till kalla Sverige, Umeå och verkligheten. Inte minst med uppfattningen om att verkligheten sällan är som vi ser den. Den uppfattas olika av olika människor hela tiden och är under ständig förändring och utveckling. Genom att inse detta och ständigt iterera hoppas vi kunna vara med och påverka framtiden… Åtminstone i viss mån.

Text: Joachim Ljungquist och Andreas Waleij

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.