Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

De kan bli framtidens entreprenörer inom IT

Framtiden i norra Sverige kommer att vävas av samarbeten, inte minst samverkan mellan akademierna och näringslivet. Det märks inte minst i Umeå med en uttryckt vilja att föra näringslivet närmare campus och universiteten bättre ut mot affärslivet.

Ett samarbete som redan är sjösatt är sommarkursen “IT-projekt – Utveckla morgondagens digitala tjänst: från idé till produkt, 7.5 hp”, en kurs som genomförs i samverkan mellan Dohi Sweden och institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet och redan är fullsatt.

Förbereda för entreprenörskap

Kursen är en ansats mot att förbereda studenterna redan under studietiden för ett eventuellt entreprenörskap efter examen. Nyligen hölls en workshop på Kårhuset Origo som en aptitretare inför sommarens kurs. Workshopen sattes upp kring verktyget gamification och lockade ett 40-tal studenter.

Först redogjorde Per Mafrost för sina studier i gamification, ett examensjobb han gjorde hos Dohi Sweden som examen från utbildningen inom teknisk datavetenskap. Examensarbetet blev mycket uppmärksammat och Per Mafrost erhöll pris för bästa kandidatuppsats 2012 från Dataföreningen.

Intresset för gamification växer 

Gamification är ett verktyg som växt i popularitet de senaste åren och handlar om att använda sig av lärdomar från spel i vardagliga sysslor, för att göra dem roligare och mer engagerande. Per beskriver hur gamification används, historien bakom, varför företag ska intressera sig och det viktigaste – varför det fungerar. Per tar även upp vad företag bör undvika och ger några praktiska exempel på lyckade lösningar.

Studenterna delades sedan upp i grupper i en business camp där de skulle ta fram idéer baserade på gamification-tanken. Till sin hjälp hade de stöd av affärsutvecklare och kreatörer från Dohi Sweden samt en process Dohi tagit fram för generering och utvärdering av idéer. Studenterna jobbade därefter intensivt och med gott humör och resultat.

Studentgrupperna nådde inte riktigt upp i det tänkta antalet idéer, som var satt till 30-40 stycken, kanske delvis beroende på att tiden var knapp, den här gången satt till endast 15 minuter.  De lyckades dock väl med att sålla bland idéerna, och koka ner dem till en handfull i tid, för att slutligen utse den idé de trodde mest på.

Dohi Sweden och Umeå universitet
Ett 40-tal studenter engagerade sig i gamification för att utveckla en produkt.

Grymt inspirerande

Juryn från Dohi Sweden utsåg en vinnare efter att de olika grupperna pitchat sina starkaste idéer. Mest trodde juryn på en lösning som döpts till Närvaroutmaningen – en app som via gamification ska motivera studenter att närvara på föreläsningar och lektioner, och dessutom komma i tid.

– Det är alltid grymt inspirerande att få jobba med studenter, särskilt när de är så här engagerade. Vårt mål är att ge dem insikter i nya trender och coacha dem, ge dem verktyg för att få utlopp för all sin kreativitet, sammanfattade Joel Nordin, projektledare på Dohi Sweden.

Några av de övriga idéerna som kom fram under kvällen var:
Bilapp
Appen håller koll på vilken förare som kör bäst enligt rådande hastighetsbestämmelser och övriga trafikregler.

Polisapp
Den här appen vill uppmuntra studenter att engagera sig de områden de rör sig i. Via den ska användaren få poäng för insatser, tips, idéer och rapporteringar om oegentligheter. Den ska också enkelt kommunicera med polisen.

Bus-Flow
En app för att betygsätta lokaltrafiken, chaufförer likväl som hela upplevelsen ombord. Bus-Flow ska på så vis göra det roligare och locka fler att åka.

GymAtar
Besökarna på gymmet ska utbildas av turorials och inspireras med levels de kan ta sig vidare upp på i sin träning.

Miljöhjältarna
Bilförare tävlar i stan i att köra miljömedvetet. Poäng finns att tjäna på alla insatser som främjar miljön, främst via samåkning.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.