Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

De satsar på interaktionsdesign

I tio år har Åsa Lundquist arbetat på IKEA som interaktionsdesigner och ansvarig för designprocesser, främst i olika it-projekt. När möbelsugna kunder surfar in på IKEAs webb för att beställa varor så har Åsa Lundquist varit med och utformat funktioner som digitala kundvagnar. Och när IKEAs 140 000 anställda över hela världen går intern vidareutbildning så har Åsa också haft ett finger med i spelet för att utveckla den e-learning som IKEA använder.

Samspel

Interaktionsdesign handlar om samspelet mellan människa, maskin och information. Det kan röra sig om IKEAs möten med sina kunder men också att deklarera på internet, digitala väckarklockor, robotar i fabriker eller utrustning inom sjukvården – det måste bara fungera. 

Men dessa hjälpmedel är inte alltid designade så att de är lätta att använda. Det är här som studenterna på civilingenjörsprogrammet för interaktion och design kommer in. Deras framtida uppgift som interaktionsdesigner är att vara med och integrera kunskaper om människa, teknik och information. När studenterna i lördags på kårhuset Origo höll sin årliga inspirationsdag var det därför med stor förväntan som de bänkade sig för att höra hur IKEA och företagen Bontouch och Interaktionsbyrån arbetar med interaktionsdesign.

Vågar ta plats

Från IKEA IT Demand kommer Åsa Lundquist för att ge sin syn på yrket interaktionsdesigner. Våga ta ta plats och visa för andra vad en interaktionsdesigner kan bidra med, var Åsas råd till studenterna.

– Många blir glada när de upptäcker vad ni kan. Så våga söka även om det inte står interaktionsdesigner i annonsen. Står det Business Analyst så kan det passa också, säger Åsa Lundquist som själv titulerar sig både som interaktionsdesigner och Business Analyst.

Inspirerande möte

För studenterna var mötet med Åsa Lundquist från IKEA IT och de andra gästföreläsarna från inspirerande.

– För mig var det självfallet att söka till programmet efter att jag var med här ett år som gäst, berättar Petra Andersson som råkade vara med på en inspirationsdag redan innan hon börjat på utbildningen. Att träffa företagen den gången gav henne en viktig inspiration till att söka in på programmet.

– Att få höra hur de berättar om hur en idé kan bli till en färdig produkt är mycket roligt. Det motiverar verkligen och ger en tydlig bild av det vi kan jobba med i framtiden, säger Nicole Martini, också hon student på programmet för interaktion och design.

Efter inspirationsföreläsningarna avslutades dagen med middag och utdelande av priset som Årets ID:are, ett pris som i år gick till Evelina Fagertun.

Läs mer om
civilingenjörsprogrammet för interaktion och design.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.