Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Demokratifilmer från Soja film får storpublik

När Utbildningsradion i projektet Maktfaktorn ska lära gymnasieelever mer om demokrati och mänskliga rättigheter tar man hjälp av Umeå-baserade företaget Soja film.

– Soja förstod snabbt vad det var vi ville kommunicera med filmerna och hade med sig det pedagogiska tänket, som var en förutsättning, redan från början, säger projektledaren Maria Andersson på UR.

Maktfaktorn

Demokrati är en viktig del av skolans uppdrag, men blir i takt med utvecklingen ett allt mer komplext begrepp. För att förenkla för lärare i samhällskunskap har Utbildningsradion tagit fram webbplatsen Maktfaktorn, en interaktiv sajt som blandar text, bild och film för att lära ut.

När UR letade efter en samarbetspartner för film föll valet på Umeå-baserade Soja film. Soja hjälper företag och organisationer att kommunicera med hjälp av animerad film och informationsgrafik.

– Vi gör krångliga saker enkla, så att alla kan förstå, säger illustratören och delägaren Sofie Edvardsson.

Storpublik

Nu får filmerna storpublik. Maktfaktorn vänder sig mot Sveriges gymnasieelever och kommer användas av skolor i hela landet.

– Vi utgick hela tiden från målgruppen under produktionen, vad gillar ungdomar och vad tittar de på? säger Sofie.

– Många delar inom ämnet demokrati kan vara väldigt komplicerade och svåra att ta till sig. Men om en kan visualisera svåra begrepp och statistik så blir det betydligt enklare och mer tillgängligt. Då är infografiken väldigt effektiv, säger Maria Andersson.

Maktfaktorn lanserades den 18:e augusti och redan nu har tusentals ungdomar tagit del av projektet.

– Det är otroligt kul att producera något som så många får se, och speciellt när ämnet demokrati känns så aktuellt, säger Sofie. Förhoppningsvis får det fler att gå och rösta.

Se filmerna på Utbildningsradions sida.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.