Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Deras erfarenheter är guld värt

Umeåföretaget
Upkeeper
har tagit fram en automatisk hantering av operativsystem och programvaror som gör det enklare och mer effektivt att sköta datorer i såväl stora som små organisationer. Kunderna finns i hela Norden inom såväl offentlig sektor som näringsliv och för att få ta del av deras erfarenheter bjuder Upkeeper in till en årlig användarträff då man kan berätta om alla nyheter med plattformen.

Dela erfarenheter

Men en viktig del av konferensen är också att ge användarna möjlighet att berätta om sina önskemål och förslag på utveckling.

– Ett stort värde med den här konferensen är att vi får ta del av era önskemål och det ni föreslår här är sådant som vi kommer att implementera i Upkeeper framöver, intygar Torstein Bratvold, vd för Upkeeper, när han hälsar de närmare 50 användarna från hela Sverige välkomna till Umeå för två dagars intensiva samtal och grupparbeten.

Med tanke på att Upkeeper idag används för att hantera 85 000 datorer med målet att vara 120 000 före 2012 års utgång så är det naturligt att stor erfarenhet samlas hos de användare som dagligen hanterar datorsystem med installationer, ominstallationer och uppdateringar av programvaror och operativsystem. Det är dessa användare som på ett mycket direkt sätt kan bidra till utvecklingen av plattformen Upkeeper.

Snabbare uppdateringar

– Vi är här för att vi står inför en stor uppdatering av Upkeeper till version 3 så vi vill hålla oss uppdaterade med vad som är på gång, berättar Mattias Norman som tillsammans med sina kollegor på Västerbottens läns landsting har över 11 000 datorer att hålla reda på spridda över tre sjukhus, 15 vårdcentraler och hela folktandvården inom Västerbotten.

– Att springa omkring med disketter för att uppdatera alla dessa datorer går bara inte. Med Upkeeper kan vi komma åt allt mycket snabbare, förklarar Mattias Norman.

Västerbottens läns landsting har idag många års erfarenhet av att samarbeta med Upkeeper och systemet ger dem stort stöd i den dagliga hanteringen.

– Systemet är också väldigt lätt att lära sig. Det är enkelt och vi kan lära upp nya på några timmar, säger Ingemar Näsholm, som också kommer från landstinget.

Föra fram önskemål

En av anledningarna till varför de är med på Upkeepers användarkonferens är att de här får möjlighet att föra fram önskemål på kommande förändringar och förbättringar av systemet.

– De är väldigt lyhörda och vi har fått gehör för flera ändringar vi föreslagit tidigare år, berömmer Mattias Norman.

Förutom Västerbottens läns landsting fanns också på plats under konferensen Skellefteå Kraft, Lycksele kommun, Office IT Partner från Göteborg och Malmö, Gnesta kommun, Region Halland, Möller Bil och andra användare av Upkeeper.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.