Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Designstudenter inspirerade med nytt bokningssystem

Den fristående kursen interaktionsdesign, med studenter från civilingenjörsprogrammet i interaktion och design vid Umeå universitet, fick i uppdrag att skapa ett nytt bokningssystem som kan ge de anställda på Socialtjänsten bättre överblick över tillgängliga resurser och verksamheter.

Det kan till exempel handla om att få en översikt över vilka behandlingshem som finns tillgängliga för en missbrukande ungdom som behöver vård. Idag finns nämligen ingen gemensam sammanhållen plattform för att leta efter behövda åtgärder, och inte heller något system för att matcha en klients problem mot en särskild verksamhet. De anställda frågar kollegor, söker i pärmar osv, vilket ofta både är ineffektivt och tar mycket tid.

En av grupperna hämtade inspiration från dagens webbläsare där man arbetar med information parallellt i flera flikar, och även från sättet att boka resor, boende, hyrbilar och biljetter. Målet med systemet var att lagra all information på ett ställe, att den alltid finns tillgänglig oberoende av plats eller tekniska förutsättningar, att skapa färre fysiska dokument, effektivisera arbetsflödet och att förenkla för nyanställda och vikarier.

Efter presentationen sa medarbetarna på Socialtjänsten bland annat: ”Det känns nästan overkligt bra! Precis något sådant som vi behöver”. De anställda var mycket motiverade, inspirerade och angelägna om att det verkligen ska bli något av studenternas idéer.

Text: Elinn Bolonassos

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.