Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Det bubblar av nya affärsidéer

När det gäller framgång i företagslivet är det viktigaste att man har egna och stora ambitioner. Tävlingsinstinkt, tur eller var man verkar rankas inte lika högt, enligt undersökningen som företagsinkubatorn Uminova Innovation har gjort bland företagare i Umeå, en undersökning som är av intresse också för InfoTech Umeås läsare eftersom denna satsning drivs av Uminova Innovation.

Många bär på affärsidéer

Av de företagare som idag driver egna bolag är det många som har fler affärsidéer på lager. En tydlig majoritet (82 %) av företagarna säger att de sitter på en eller flera affärsidéer som ännu inte är realiserade.

– Att så många sitter på affärsidéer är helt otroligt. En del av vår uppgift på Uminova Innovation är att ta tag i och utmana de idéerna, och hjälpa till att göra verklighet av dem, säger Maria Olofsson, affärscoach på Uminova Innovation.

Och visst är externt stöd betydelsefullt: drygt två tredjedelar (68%) av de tillfrågade företagarna säger att rådgivning eller coachning har påverkat uppbyggnaden av deras bolag.

Ambitioner viktigare än platsen

58 % av de tillfrågade företagarna uppger att Umeå (och regionen) visserligen utgör en inspirerande omgivning, men endast 1 % av menar att det är platsen som påverkar företagarens framgång. Det som är avgörande är snarare vilket driv man som företagare har: hela 66 % uppger att ambitioner är det allra viktigaste när det gäller att bli en framgångsrik företagare.

Steve Jobs och Krister Olsson stora förebilder

Ambitionsnivån hos företagarna är också tämligen hög. Var tredje företagare vill nämligen gärna bli en kändis eller legend i sin egen bransch, och listan över företagarnas entreprenörsförebilder toppas av både internationella och lokala namn: 41% ser Apples grundare Steve Jobs som den ultimata entreprenören, medan 34 % i stället lyfter fram Umeålokala Krister Olsson som bärare av det rätta entreprenörsvirket.

Pengar ingen central drivkraft

När det gäller motivationen att bli företagare, så är pengar ingen större drivkraft. Det som motiverar människor till att starta bolag är snarare möjligheten att realisera sina idéer: så många som 58 % av företagarna tycker att den starkaste motorn är att kunna förverkliga sina egna idéer, 21 % motiveras av att få bestämma över sin egen tid, och endast 10% menar att pengar är en grundläggande sporre.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.