Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Digital industri nödvändig menar Stefan Löfven

Det är valår och det betyder att politikernas intresse för digitala frågor är särskilt intressant att följa för de 1 500 deltagarna på årets Webbdagarna som samlats till Stockholm Waterfront Conference. Det är inte läge för någon valdebatt om digitala frågor mellan partiledarna Stefan Löfven (S) och Annie Lööf (C) eftersom de kliver upp på stora scenen vid Webbdagarna under olika tidpunkter i programmet, men intresset är ändå stort för att höra hur dessa två partiledare ser på den digitala utvecklingen i Sverige. 

Basindustrins förvandling

Stefan Löfven är först ut att bli intervjuad av Internetworlds chefredaktör Magnus Höij. Nästan i sin första mening betonar Stefan Löfven hur de stora industrierna under de senaste tjugofem åren förvandlats med digital teknik.

– Man ska inte förledas tro att den traditionella industrin inte har digitala inslag. Det är bara att bejaka hur företag idag kan effektivisera sin produktion med digital kunskap. Gruvor är inte gammal teknik, det är mycket ny teknik och digital kunskap, säger Stefan Löfven.

Global marknad

Vikten av att nå ut med sina affärer utanför Sverige är också något som Stefan Löfven betonar och något som också det är helt beroende av nya digitala kanaler. Politikernas roll är att stödja resan ut på världsmarknaden, menar han.

– Den globala marknaden är en jättetillgång inte minst för små företag.

Stefan Löfven betonar också vikten av att entreprenörer och unga företag lättare kan hitta fram till finansiering.

– Halva tiden kan de få jaga kapital och finansiering. Det är alldeles för fragmenterat inom sådd och riskkapital. Det är som en hagelsvärm, vi behöver göra det enklare att få tag på kapital, säger Stefan Löfven, och föreslår att staten ska garantera banklån för nystartade företag.

Stefan Löfven erkänner att han själv inte är expert på den digitala utvecklingen och när han får en publikfråga om sitt eget Twitterkonto är han tydlig med att det inte är hans spelplan.

– Det allra roligaste är att möta människor live, men det finns ingen motsättning.

Men i sammanhanget där han sitter på scenen inför 1 500 specialister inom digital affärsutveckling öppnar han upp för samarbete med den digitala industrin.

– Jag vill bjuda in den digitala industrin för att prata om framtiden. Det blir förmodligen ett rundabordssamtal i juni.

– Jag ser möjligheterna och fördelarna. Det har med jobb att göra, med underhållning, klimatfrågan. Jag vill lära mig av de som kan om hur vi ska utveckla de digitala kunskaperna i Sverige.

Se hela intervjun med Stefan Löfven

text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.