Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Digital kompetens en räddning för dagspressen

700 journalistjobb har försvunnit sedan förra sommaren. Samtidigt växer kravet på ny kompetens hos de journalister som finns kvar på redaktioner för att klara steget in i en digital tidsålder. Det är förutsättningen för ett panelsamtal på Almedalen om journalistikens kris i Sverige.  

Grunden i att kunna berätta en story, det hantverket ligger kvar, är den inkallade panelen överens om. Men nya digitala kanaler ger ett stort behov av kompetensutveckling för många journalister.

Kompetensutveckling saknas

Men det är en kompetensutveckling som i alltför hög grad saknas, menar Jonas Nordling, ordförande i Svenska journalistförbundet. I panelsamtalet hävdar han att kompetensplanerna från arbetsgivarna inte är nog skarpt utformade för att de anställda ska få en chans att klara av språnget in i den nya tekniken.

– Det finns inte kompetensutvecklingsplaner, det är problemet. Våra medlemmar vet inte vad som förväntas att de ska kunna om två år, säger Jonas Nordling.

– Problemet är ofta att utvecklingsarbetet inte bedrivs i den redaktionella miljön. Om jag inte får en kompetensutvecklingen finns det en risk att jag blir akterseglad, fortsätter han och håller fram redigerare av papperstidningar som en särskilt utsatt grupp.

Kompetensarbete i full gång

Frida Boisen, chefredaktör för GT, och Jan Helin, chefredaktör för Aftonbladet, håller inte med om detta utan menar att de har ett kompetensarbete i full gång.

– Vi har gjort en jätteresa med GT Academy, självklart ska vi satsa stenhårt på att varje medarbetare får kompetensutveckling. Fortfarande handlar det om att hitta grymma journalister som kan berätta en story, det är grunden. Men sedan finns det en mängd nya kompetenser som kommer till, säger Frida Boisen, chefredaktör GT.

Även Jan Helin invänder.

– Jag vänder mig mot att vi inte har en plan för det. Vi startade Aftonbladet Online Academy. Vi har gjort kompetenskartläggningar men det är inte skitlätt att veta vilka kompetenser som behövs. Det är själva tecknet på den strukturomvandling som drivas av våra läsares förändrade beteende och teknik.

Gemensam plattform

För att klara det tekniska språng som medier står inför levererar Jan Helin ett kontroversiellt förslag om gemensam teknisk utvecklingsplattform för dagspress i Sverige. Han pekar på mindre landsortstidningar och menar att dessa har svårt för att hänga med i den digitala utvecklingen.

– Egentligen borde det vara så att samtliga svenska lokaltidningar borde ligga på samma tekniska plattform och jobba med samma coreteam som utvecklar det. Hur ska de annars kunna hålla en utveckling?

– Jag menar det inte som ett skarpt förslag men som en tankeprocess för att förstå vad som behövs för att komma framåt, säger Jan Helin.

Med i panelen var Claes de Faire, Chefredaktör, Resumé. Ann-Sofie Sjöberg, Informationschef, Trygghetsrådet. Frida Boisen, Chefredaktör, GT. Viveka Hansson, Programdirektör Nyheter&Samhälle, TV4. Jan Helin, Chefredaktör, Aftonbladet. Elisabeth Thörnsten, VD, Swedish Content Agencies Branschorg för uppdragspublicister. Jonas Nordling, Ordförande, SJF.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.