
Digital kompetens viktigt i skolan
När Andreas Skog, it-pedagog från
Mediacenter, Region Västerbotten, föreläste under en lunchträff med Social Media Club Umeå ville många från Umeå skolor vara med och lyssna. Facebook och andra sociala medier har redan tagit plats i elevernas och många lärares liv och allt fler är fundersamma över hur dessa kanaler kan användas direkt i undervisningen.
‐ Jag var på en ettårs-avdelning i förskolan där man har en smartboard, en interaktiv skrivtavla. Där kunde ettåringarna klättra upp på en pall och smacka till med handen på skärmen där det fanns ikoner för olika Youtube-låtar och på så sätt byta låt, berättar Andreas Skog.
Digital kompetens
Det är här det måste börja, menar han. Om barnen ska kunna ges en digital kompetens med allt vad det innebär av att kunna hantera internet och vara källkritisk måste skolan börja med de små.
‐ Det är svårt att lära 18-åringar att sitta. Vi måste börja med åtta-åringarna. Vi är skyldiga att ge dem en trygghet så att de utvecklar ett sunt förhållningsssätt på internet, fortsätter Andreas Skog.
Han är full av entusiasm inför det nya och många av lunchgästerna verkar inspireras. Men Andreas pekar också på utmaningar med de nya digitala kanalerna. Han betonar att skolan måste vara med och göra dem till de vassa demokratiska verktyg som de kan bli, och han tar exempel från demonstrationer och folkuppror i Mellanöstern och norra Afrika där Facebook och Twitter öppnat upp för demokratiska rättigheter.
Youtubekanal
Möjligheterna i skolan är många. Varje lärare kan ha en Youtube-kanal för att ge extramaterial till sin undervisning. En klass kan redovisa sina arbeten på en blogg och samma plattform som Wikipedia bygger på kan elever använda för att redigera fram kunskap tillsammans.
‐ Vi kan få samtal och delaktighet, nya sätt att samarbeta och möjligheter till fördjupning, sammanfattar Andreas Skog.
Som it-pedagog är han själv ofta ute och möter lärare och skolchefer i hela Västerbotten och han märker hur intresset för sociala medier och nya digitala kanaler växer allt mer. Men samtidigt också frågorna om hur man kan använda dessa verktyg på ett bra sätt. Här vill han som it-pedagog och Meidacenter vara med och stötta och ge utbildning kring hur it kan användas i skolarbetet.