Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Digital kompetens viktigt i skolan

När Andreas Skog, it-pedagog från
Mediacenter, Region Västerbotten, föreläste under en lunchträff med Social Media Club Umeå ville många från Umeå skolor vara med och lyssna. Facebook och andra sociala medier har redan tagit plats i elevernas och många lärares liv och allt fler är fundersamma över hur dessa kanaler kan användas direkt i undervisningen.

‐ Jag var på en ettårs-avdelning i förskolan där man har en smartboard, en interaktiv skrivtavla. Där kunde ettåringarna klättra upp på en pall och smacka till med handen på skärmen där det fanns ikoner för olika Youtube-låtar och på så sätt byta låt, berättar Andreas Skog.

Digital kompetens

Det är här det måste börja, menar han. Om barnen ska kunna ges en digital kompetens med allt vad det innebär av att kunna hantera internet och vara källkritisk måste skolan börja med de små.

‐ Det är svårt att lära 18-åringar att sitta. Vi måste börja med åtta-åringarna. Vi är skyldiga att ge dem en trygghet så att de utvecklar ett sunt förhållningsssätt på internet, fortsätter Andreas Skog.

Han är full av entusiasm inför det nya och många av lunchgästerna verkar inspireras. Men Andreas pekar också på utmaningar med de nya digitala kanalerna. Han betonar att skolan måste vara med och göra dem till de vassa demokratiska verktyg som de kan bli, och han tar exempel från demonstrationer och folkuppror i Mellanöstern och norra Afrika där Facebook och Twitter öppnat upp för demokratiska rättigheter.

Youtubekanal

Möjligheterna i skolan är många. Varje lärare kan ha en Youtube-kanal för att ge extramaterial till sin undervisning. En klass kan redovisa sina arbeten på en blogg och samma plattform som Wikipedia bygger på kan elever använda för att redigera fram kunskap tillsammans.

‐ Vi kan få samtal och delaktighet, nya sätt att samarbeta och möjligheter till fördjupning, sammanfattar Andreas Skog.

Som it-pedagog är han själv ofta ute och möter lärare och skolchefer i hela Västerbotten och han märker hur intresset för sociala medier och nya digitala kanaler växer allt mer. Men samtidigt också frågorna om hur man kan använda dessa verktyg på ett bra sätt. Här vill han som it-pedagog och Meidacenter vara med och stötta och ge utbildning kring hur it kan användas i skolarbetet.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.