Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Digital turist i ungas värld

Konferensen vänder sig särskilt till politiker, beslutsfattare, poliser, socialarbetare, pedagoger och andra som är nära-barn-professionella. Avsikten är att på ett lustfyllt sätt föra deltagarna närmare de digitalt infödda generationerna – och deras verklighet!

Syftet med konferensen är att på ett inspirerande vis sätta frågan om mediekompetens i fokus – att inspirera och engagera. Målet är att öka förståelsen för barns och ungas kreativitet och aktiviteter på internet. Konferensturnén genomförs inom ramen för regeringens satsning för att stärka barn och unga som mediekonsumenter.

Medverkar gör gymnasieungdomar, forskare och experter. Under förmiddagens upplevelsepass får deltagarna handgripligen prova på några av de populäraste digitala aktiviteterna (internet, datorspel, mobiler). Dagen bjuder också ett antal intressanta föreläsningar: Ann Katrin Agebäck, Medierådet, presenterar bakgrundsfakta om barns och ungas medieanvändning. Beata Wickbom, Pool, berättar om medier och de allra minsta, Jonas Linderoth, Göteborgs universitet, återger den fängslande historien om sitt egenupplevda besök i onlinespelet World of Warcraft, Maria Soares Lindberg, Nätvandrarna, talar om vuxennärvaro på nätet och Elza Dunkels, Umeå universitet, om nätet som en arena för identitetsskapande.

Konferensen anordnas av Kulturdepartementet och Medierådet tillsammans med Mediacenter Västerbotten.
Anmälan sker via
Mediacenter Västerbotten.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.