Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Digitala företag i Skellefteå imponerar på minister

I Skellefteå och Västerbotten finns kompetens inom branschen för kulturella och kreativa näringar som är världsledande trots det geografiska läget. Tack vare möjligheten att göra affärer och visa upp sina färdigheter via internet har en bransch som tidigare bara funnits i storstäderna fått rejält fotfäste i norra Västerbotten.

Genom en välutvecklad digital infrastruktur där distribution inte är ett hinder har möjligheten till export och internationalisering fått de kreativa företagarna att växa. Flera av företagarna inom The Lodge har kunder som Coca Cola, Adidas, Warnerbros och IKEA. Många av de bästa aktörerna i världen inom kulturella och kreativa näringar har besökt Skellefteå och klustret för att lära av den lokala kompetensen och den unika miljön.

Internationellt erkänd

När handelsminister Ewa Björling besöker Skellefteå berättar hon att hon ser flera starka sidor i klustret The Lodge som samlar företagen.

– Styrkor är just självständigheten, att man tänker okonventionellt och skapar sina egna tillfällen. Kompetensen på respektive område är hög och internationellt erkänd, ett kvitto på att de gör på rätt sätt, menar Björling.

Bland de utmaningar som dessa företag står inför är kompetensförsörjningen den största. Trots att attraktiva arbetsgivare finns är det ibland svårt att rekrytera rätt sorts kompetens. Man efterlyser fler forum och mötesplatser där utländska aktörer, akademi och näringsliv kan träffas för att utveckla branschen.

Bättre kommunikationer

I diskussionerna kring vad som kan göras för att skapa bättre förutsättningar för branschen trycker företagarna hårt på förbättrade kommunikationer inom länet och med övriga Sverige. Handelsministern tar med sig åsikterna och passar på att understryka de möjligheter som företagen har:

– The Lodge bestämmer själva över sin framtid. Det den kreativa näringen har skapat hittills har de skapat med egna händer. Som politiker vill jag helhjärtat uppmuntra de kreativa näringarna att våga närma sig näringslivet, säger Björling.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.