Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Digitalt ger handel nya möjligheter

– Vi vet knappt vad kunderna gör i butiken, och framför allt vet vi inte vad de gjorde just innan eller efter. Vi lägger pengar på marknadsföring men förvånansvärt ofta har vi bekymmer med att veta vad det gett, säger Magnus Penker, vd för Applebutiken Digital Inn, och efterlyser en snabbare digital omställning av handeln, bland annat för att bättre kunna analysera hur kunder rör sig.

E-handel som Årets Affärsbragd

Konferensen
Retail Tech
anordnas av Dataföreningen och tidningen Ny Teknik. Den äger rum bara dagarna efter att Svenska Dagbladet delat ut det nyinstiftade näringslivspriset Årets Affärsbragd till Ida Backlund från Umeå som är en av grundarna till löshårsföretaget Rapunzel of Sweden.

Att Svenska Dagbladet ger sitt pris till ett utpräglat e-handelsbolag skulle kunna ses som ett tecken i tiden och konferensen Retail Tech uppmärksammar just den förändring som svensk handel står inför med nya möjligheter till digitala verktyg för både försäljning och analys av kundernas beteenden.

Här är Umeåföretaget Rapunzel ett starkt exempel som via e-handel nått en omsättning på över 100 miljoner kronor på bara sex år och enligt Ida Backlund kommer företaget att omsätta 500 miljoner inom fem år på löshårsförsäljning via internet. Läs mer om
SvDs pris Årets Affärsbragd till Ida Backlund.

Digital omställning

Magnus Penker från Digital Inn ger ord på denna omställning när han inleder Retail Tech i Stockholm. Efter ett mycket tungt 2012 med miljonförluster för butikskedjan Digital Inn bestämde sig ledningen för att vända siffrorna uppåt igen. Receptet var digitala verktyg och kanaler. Lösningen var att börja följa de människor som befann sig i och utanför butikerna. Eller snarare var det deras mobiltelefoner som man började följa.

– Alla har idag wifi påslaget i sina mobiltelefoner, som gör det möjligt att följa dem. Man kan se hur ofta kunderna kommer tillbaka, hur länge de stannar och hur ofta de går förbi. Man kan få mönster och se hur folk rör sig, förklarar Magnus Penker.

– Det här ger fantastiska möjligheter till analys, fortsätter Penker och menar att denna form av mobilspårning kan ge stora intäkter tillbaka genom att det blir lättare att locka folk att komma in i butiken.

Mobila betalningar

Magnus Penker pekar också på en mängd andra nya möjligheter som han menar är värda att pröva när den fysiska handeln möter digitala kanaler. Mobila betalningar som gör butiken kontantfri är ett självklart första steg, betonar han.

Men också tillfälliga butiker på nya platser, så kallade 4G pop up stores, på badstränder, tennisbanor, eventveckor, där 4G-teknik öppnar upp för nya säljkanaler. Smarta kösystem med mobilen som kölapp och möjlighet att boka i förväg. Flexibel store layout i butiken som gör det möjligt att skylta om och flytta inredning när allt är trådlöst. Omnichannel som ger möjlighet till samma erbjudanden i fysiska som digitala kanaler.

Frågor om personlig integritet och vad kunderna säger om att bli spårade tar han dock inte upp i sin föreläsning.

Återbruk och second hand

Den andra trenden som konferensen Retail Tech lyfter fram är återbruk och second hand, en trend som till stora delar kommit igång genom sociala medier och digitala kanaler. Det är Magnus Kroon, utvecklingschef i organisationen Svensk Handel, som hävdar att hållbarhet är viktigt att ha med när framtidens handel skapas.

– Slit och släng-generation är över, säger Magnus Kroon och menar att nu är det second hand och hållbarhet som kliver fram som den viktiga trenden.

Tjänster istället för prylar

Han menar att branschen kommer att tvingas till nya affärsmodeller.

– Vi kommer att jobba mycket mer att förmedla kunskap till kunderna, säger Magnus Kroon.

Som exempel nämner han dagligvaruhandel som startar matskolor för barnen och kamerabutiker som lär ut fotografering.

– Det blir mindre påsar, och istället konsumeras det tjänster, hävdar Magnus Kroon. Butikernas kunder kommer alltså i allt högre grad köpa tjänster än att plocka med sig prylar som stoppas i påsar, och här blir de nya digitala kanalerna en viktig del av affärsmodellerna.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.