Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Distansundervisning kan hjälpa flyktingbarn

Behoven av undervisning i modersmål är stora inom många glesbygdskommuner. Men undervisningen är inte lätt att genomföra då det är svårt att rekrytera lärare till glesbygden. Men med distansundervisning och videokonferenser kan man lösa problemet, menar Gerd Petterson, utvecklingsledare vid
Regionalt utvecklingscentrum vid Umeå universitet
och Eva Westergren Holgén vid
Umeåregionens flyktingmottagning. De har samordnat den ansökan som nu ligger hos utbildningsdepartementet för att få till stånd en ändring.

Svårt få tag på modersmålslärare

– Problemet för de små kommunerna är att det är både svårt att få tag på och dyrt att anställa modersmålslärare, säger Eva Westergren Holgén, som för flyktingmottagningen jobbar med att utveckla modersmålsundervisning på distans.

Tanken är nu att man via distans skulle kunna låta lärare som finns i exempelvis Umeå undervisa elever ute i de mindre kommunerna. Men skollagen sätter stopp för detta eftersom det inte är tillåtet att undervisa i grundskola och gymnasium på distans.

Ny teknik självklar

– Vi befinner oss i en modern tid med ny teknik som är helt självklar i alla andra lärandesituationer, men i detta fall är den inte möjlig att använda på grund av skollagen, suckar Gerd Petterson,  utvecklingsledare vid Regionalt utvecklingscentrum, Umeå universitet.

Att slå samman resurserna i en större region som denna har inte prövats förut. Men det ska inte vara några problem, menar Gerd Petterson, och påpekar att det finns grundteknik att använda via Mediacenter i Västerbotten.

– Vi vill använda oss av olika former av teknik och pröva oss fram till det bästa. Dessutom tänker vi titta på det ämnesdidaktiska, det vill säga hur eleven lär sig på bästa sätt, fortsätter Gerd Petterson.

66 berörda skolor

Ansökan gäller 66 grund- och gymnasieskolor med totalt 640 elever som i vissa ämnen ska få distansundervisning.

De berörda kommunerna är Dorotea, Storuman, Strömsund, Bjurholm, Robertsfors, Nordmaling, Sorsele, Umeå, Vilhelmina, Vindeln, Vännäs, Åsele, Örnsköldsvik och Lycksele.

De inblandade kommunerna har en beredskap att gå igång när som helst, bara man får besked från Utbildningsdepartementet om det kan bli tillåtet. Även om frågan just nu inte är löst finns det förhoppningar om att man kan starta hösten 2010 med denna form av distansundervisning.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.