Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Dohi bakom Aftonbladets satsning på Melodifestivalen

Fokus på Aftonbladets Melodifestival-satsning ligger på bevakning online med ett nytt tv-format i studio, en unik digital live-tjänst för röstning i realtid och utbyggd live-tv från turnén.

Aftonbladet intensifierar i år bevakningen av Melodifestivalen i de digitala kanalerna med bland annat Live-frågan – en tjänst där läsarna kan rösta samtidigt som artisterna står på scenen. Rösterna läses av varje sekund och presenteras i realtid på ett helt nytt grafiskt sätt.

– En världsinnovation, som vi utvecklat i samarbete med Umeå-företaget Dohi Sweden. Live-frågan skapar en känsla av här-och-nu som förhöjer live-upplevelsen – snabbare än så här går det inte att vara. Tjänsten är utvecklad och skräddarsydd för mobilen, eftersom många användare följer direktsändningen med mobilen i handen. Men upplevelsen på desktop och i tablets är lika glimrande, säger Tobias Lindner, nöjeschef på Aftonbladet.

– På Dohi Sweden vill vi alltid vara pionjärer på nya spännande områden. Det digitala vardagsrummet är ett sånt, som kommer att slå stort under 2013, och därför är det kul och spännande att få lansera ett verkligt pilotprojekt. Speciellt tillsammans med en så stark samarbetspartner som Aftonbladet, som når ut till hela folkhemmet, säger Emanuel Dohi.

Aftonbladet satsar även på ett studioprogram för webb-tv som spelas in i Aftonbladets nya TV-studio samt två TV-team som live-bevakar samtliga deltävlingar och den stora finalen.

 

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.