
Dohi bakom Aftonbladets satsning på Melodifestivalen
Fokus på Aftonbladets Melodifestival-satsning ligger på bevakning online med ett nytt tv-format i studio, en unik digital live-tjänst för röstning i realtid och utbyggd live-tv från turnén.
Aftonbladet intensifierar i år bevakningen av Melodifestivalen i de digitala kanalerna med bland annat Live-frågan – en tjänst där läsarna kan rösta samtidigt som artisterna står på scenen. Rösterna läses av varje sekund och presenteras i realtid på ett helt nytt grafiskt sätt.
– En världsinnovation, som vi utvecklat i samarbete med Umeå-företaget Dohi Sweden. Live-frågan skapar en känsla av här-och-nu som förhöjer live-upplevelsen – snabbare än så här går det inte att vara. Tjänsten är utvecklad och skräddarsydd för mobilen, eftersom många användare följer direktsändningen med mobilen i handen. Men upplevelsen på desktop och i tablets är lika glimrande, säger Tobias Lindner, nöjeschef på Aftonbladet.
– På Dohi Sweden vill vi alltid vara pionjärer på nya spännande områden. Det digitala vardagsrummet är ett sånt, som kommer att slå stort under 2013, och därför är det kul och spännande att få lansera ett verkligt pilotprojekt. Speciellt tillsammans med en så stark samarbetspartner som Aftonbladet, som når ut till hela folkhemmet, säger Emanuel Dohi.
Aftonbladet satsar även på ett studioprogram för webb-tv som spelas in i Aftonbladets nya TV-studio samt två TV-team som live-bevakar samtliga deltävlingar och den stora finalen.