Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Dohi lyfter Aftonbladets mobila satsning

Upplagorna för de tryckta papperstidningarna fortsätter att minska.
Enligt Aftonbladets chefredaktör Jan Helin
kommer Aftonbladet att tappa 10 – 14 procent av sin upplaga under 2011 och även andra tidningar visar på liknande siffror. Flera tidningsledningar väljer därför att byta fokus och för Aftonbladet gäller från och med 2011 en så kallad online first-strategi. Den nya satsningen innebär att papperstidningen får stå tillbaka medan allt mer av resurserna läggs på webben och mobila applikationer för smarta telefoner och läsplattor.

Dohi tillför energi

Uppdraget att vara med och leda Aftonbladet mot nya tekniska lösningar görs tillsammans med Umeåföretaget
Dohi Sweden, som har kompetens integrerad nära redaktionen i Stockholm samt projekt på distans från det tekniska labbet i Umeå.

– Strukturomvandlingen i mediebranschen går fortare och fortare och det är viktigt att hela tiden söka nya vägar. Vår satsning på online-first är absolut avgörande för Aftonbladet framåt. IT-utveckling är navet som allt snurrar kring i den digitala världen och våra samarbetspartners är viktiga för oss. Dohi tillför energi och spetskompetens inom mobilutveckling, säger Peter Frey, CIO på Aftonbladet.

Teknik och affärsutveckling

Emanuel Dohi, vd på Dohi Sweden, betonar komplexiteten som tidningsbranschen befinner sig i.

– Det finns mycket av tradition och historia i branschens sätt att publicera, samtidigt som framtiden ligger inom konsumtion i nya format. Affärsmodeller testas och branschen håller på att anpassas in i ett helt nytt ekosystem. Vi är stolta över att få vara med i framkanten och driva denna typ av förändring, inte bara med teknik, utan också med strategi och affärsutveckling, säger Emanuel Dohi.

Inspirerande miljö

På plats hos Aftonbladet finns Rasmus Larsson, utvecklare hos Dohi Sweden, med studier från datavetenskap vid Umeå universitet i ryggen. Rasmus stormtrivs med att jobba i en bransch som förändras snabbt och där det krävs av honom som programmerare att hela tiden lära sig mer.

– Det har hänt mycket under det senaste året. Många av de stora mediahusen i världen genomgår denna typ av transformering. Aftonbladet ligger absolut längst fram vad gäller nya satsningar inom nyhetsbranschen, och det är väldigt inspirerande att jobba i en sådan miljö. Man ser snabbt vad som funkar när man har flera miljoner unika besökare i veckan, berättar Rasmus.

Text: Mikael Hansson, Foto: Joel Nordin

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.