Dohi Sweden bryter ny mark med Aftonbladet
Med LivePoll, Trafikkollen och Tipsa-tjänsten har Dohi Sweden under lång tid levererat tekniska lösningar till Aftonbladet. Med Aftonbladets nya mobilsajt tar man nu ytterligare ett steg i samarbete.
Sedan i höstas har ett team från Dohi Sweden arbetat med Aftonbladets mobilsajtteam i projektet, och nyligen var det release för sajten, med tillhörande appar, som bär med sig en rad förbättringar.
Bättre kvalitet, snabbar uppdatering
Den nya lösningen låter mobil webb dela teknik och innehåll med helt nya iOS- och Android-appar, så kallade "hybridappar", vilket kommer att förhöja och förbättra användarnas upplevelse, på alla sätt och i alla enheter. Sidorna kommer att ladda och uppdatera snabbare, bildkvaliteten blir avsevärt högre och det kommer också att bli enklare att dela artiklar och titta på Aftonbladets tv-sändningar.
– Samarbetet med Dohi fungerar mycket bra. Utvecklarna har visat stort engagemang och en härlig kreativitet, säger Aftonbladets redaktionella mobilchef Lena Widman.
2,7 miljoner i toppnotering
Arbetet med den nya mobilsajten ligger i linje med Aftonbladets fokus på online-utgivning, där mobila applikationer för smarta telefoner och läsplattor blir allt viktigare – en satsning som gett tydligt gensvar på webben. Tidningens mobilläsare ökar rekordartat – den senaste toppnoteringen är 2,7 miljoner unika användare under en vecka – vilket fört med sig att Aftonbladet idag når fler läsare än någonsin tidigare i tidningens historia.
– Vi hoppas nu att läsarna gillar den nya appen och laddar ner den och att trafiken fortsätter öka. Det här är en första release, men vi har redan fler spännande nyheter på gång i apparna, säger Lena Widman.
Aftonbladet är ett utmärkt exempel på att tidningsbranschen fortfarande erbjuder stora möjligheter, för den som vågar och har kompetens att ligga i framkant av utvecklingen.
– Det är alltid spännande att jobba med Aftonbladet – en duktig, driven och marknadsledande samarbetspartner. Vi gör ett pionjärjobb tillsammans, i Skandinavien och världen, säger Emanuel Dohi, VD på Dohi Sweden.