Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Dohi Sweden med och utvecklar Blocket för världsmarknaden

Dohi Sweden
har det senaste året medverkat i ett internationellt utvecklingsprojekt, tillsammans med Schibsted Classified Media, internationella partners och utvecklare från tre kontinenter.

En arbetsgrupp från Umeåföretaget sammanstrålade slutligen i Barcelona med de andra utvecklarna i projektet för att nå i mål med produktionen. Lösningen presenterar nästa generations privatannonser, en vidareutvecklad Blocket-produkt för världsmarknaden, anpassad för ”mobile first”. Lansering har redan skett i Brasilien under sommaren.

Från en lägenhet vid Alinguda Diagonal i Barcelona, har fyra utvecklare från Dohi Sweden levt och verkat i projektet.

– Det här har varit ett spännande projekt för våra medarbetare, som fick ha Barcelona som hemstad i några månader, men även för oss som bolag. Vi var med från dag ett, och fick under resans gång möjlighet att skapa nya relationer med likasinnade människor och bolag i andra delar av världen, från Brasilien, Portugal, Mexico och Spanien med flera, säger Henrik Nordström, ansvarig på Dohi Swedens Stockholmskontor.

Nästa generations mobila annonser

Projektet NextGen utgör grunden för nästa generations mobila privatannonser. Målet är att vidareutveckla Blocket och skapa en ny standard för köp- och säljannonser där användarna alltid har tillgång till den information de har störst nytta av.

I och med att det mobila användandet ökat de senaste åren har också mobilappar varit fokus i denna satsning.

Schibsted Classified Media drog igång projektet i augusti 2013, i vilket Schibsted som mest samlade 25 utvecklare i tre team, två team för att skapa appar och ett team för att modifiera och anpassa deras nuvarande lösning för ”backend”.

Programmerare, projektledare och produktägare handplockades från tre kontinenter och arbetet pågick inledningsvis i tre olika tidszoner.

Unikt projekt

Med tiden har dock projektet successivt migrerat till Barcelona.

– Vi är glada över att kunna medverka och bidra i ett så pass unikt projekt. Det är en ny erfarenhet som dessutom gav nya insikter och nya kontakter, säger André Stenvall, en annan av Dohi Swedens utvecklare på plats.

Appen lanserades i somras, och först ut var den brasilianska marknaden där versionen av Blocket heter Bom Negocio.

– Jämfört med tidigare versioner erbjuder den nya generationen ett lyft såväl vad gäller utseende som upplevelse och stabilitet. I nästa steg väntar utrullning i andra länder över världen och kontinuerligt utökad funktionalitet, säger André Stenvall.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.