Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Dohi Sweden storsatsar i nya Utopia

Digitala innovationsbyrån
Dohi Sweden
samlar sina olika bolag och avdelningar till ett nytt innovationscenter i Utopiakvarteret, mitt i Umeå.

Där får Dohi Sweden tillgång till specialdesignade och hypermoderna lokaler på totalt 1 400 kvadratmeter. I samband med flytten lanseras också den nya satsningen Dohi Venture, med syfte att vidareutveckla bolag inom den digitala upplevelseindustrin. Flytten beräknas ske den första september. 

Bolag som vill växa

Avsikten med Dohi Venture är att ta vid när entreprenörer, inkubatorer och såddkapital satt start-up-bolagen på banan, bolag som blivit redo att accelerera och växa ytterligare.

Strategin bakom Dohi Venture handlar om att para ihop olika kompetenser och jobba medvetet för att sätta ihop bra team. Initialt kommer 6-10 bolag tillsammans med entreprenörerna bakom dem att väljas ut, som utöver kapital, även får tillgång till den samlade kompetensen i huset – affärsutveckling, design, marknadsföring, teknik och juridik – men också givetvis all den energi och allt det engagemang som finns där.

Vill attrahera de bästa

Ett uttalat mål är att attrahera de bästa och mest lovande entreprenörerna i norra Sverige.

– Vår investeringsfilosofi är enkel; "av entreprenörer för entreprenörer". Vi ser oss mer som medgrundare till bolagen än enbart finansiella investerare. Förutom att gå in med kapital så går vi också in med kompetens från innovationsbyråns olika avdelningar, och givetvis vårt fulla engagemang och våra nätverk, säger Emanuel Dohi, VD och koncernchef.

Rekryterar från investmentbolag

Inför den nya satsningen har Dohi Sweden också rekryterat Per Spångberg, som CFO och vice VD. Per har en bred bakgrund från svenskt och internationellt näringsliv, bland annat från investmentbolaget Investor, en miljö där familjen Wallenberg under flera generationer i snart 100 år, arbetat med entreprenörer och företagande, men även från en rad start-ups och snabbväxande bolag, inom flera olika branscher. Närmast kommer han från Karolinska Institutet i Stockholm, där han främst arbetat med att attrahera filantropiskt kapital för större strategiska satsningar.

Även i sin nya roll på Dohi Sweden kommer Per att jobba med att skapa de bästa förutsättningarna genom att försöka attrahera rätt människor och rätt kapital.

– Vad vi egentligen skapar på Utopia är en campusliknande miljö med alla de delar som krävs för att sätta framgång och tillväxt i system. Vi har erfarenheten och de nätverk som behövs och därtill en fungerande process för att utveckla idéer och växla upp bolag – allt dessutom under samma tak. Det här är en unik och oerhört spännande satsning, säger Per.

En internationell hot-spot

Knutpunkten Utopia ska bli ett av landets mest innovativa och attraktiva kvarter.

– Vi har alla förutsättningar här i Umeå att bli en mötesplats, en hot-spot, i en internationell jämförelse. Det är en stor satsning vi gör, men vi upplever att Umeå och norra Sverige förtjänar en samlingspunkt som är någonting utöver det vanliga, säger Emanuel Dohi.

De nya lokalerna blir en mötesplats över 1 400 kvadratmeter – uppdelade i huvudsakligen tre delar, bestående av Dohi Swedens nuvarande verksamheter, Dohi Venture och en stor, öppen mötesplats, direkt i anslutning till foajén.

Här byggs moderna konferensrum, ett auditorium med café, läktare och plats för upp till 120 sittande besökare, en entresolvåning för informella möten en trappa upp, samt en projiceringsvägg i bioformat – kort sagt en modern samlingsplats för möten, seminarier, pitcher och konferenser. Här kommer Dohi Sweden att arrangera sina årliga evenemang och föreläsningsserier, som GameDev, WebDev, Hackatons m.m., men till vardags står även lokalen öppen som co work-yta.

– Hit kan man komma med sin lap-top, även om man inte jobbar på något av bolagen längre in i huset, betala för wifi och kaffe och bidra till atmosfären, energin och den kollektiva mixen av erfarenheter och idéer, säger Emanuel.

Omgivningen i Utopiakvarteret drivs med samma grundsyn, och närmiljön bidrar starkt till den spännande atmosfären. Bland grannarna märks till exempel Cinnober, verksamt inom finansiell it, NTI-gymnasiet och fastighetsbolaget Balticgruppen.

– Satsningen Dohi Venture syftar på adventure. Vi söker fler upptäckresande människor som vill vara med på livsomvälvande äventyr. Tillsammans ska vi lansera de digitala produkter och tjänster som världen vill ha i morgon och under kommande år, avslutar Emanuel Dohi.

Dohi Ventures

Det nya Utopiakvarteret växer fram i hjärtat av Umeå. Här skapar Dohi Sweden ett innovationscenter över totalt 1 400 kvadratmeter.

 
Bakgrund
Dohi Sweden har under sina fyra levnadsår arbetat brett med en långsiktig strategi för regionalt utvecklingsarbete. Via avdelningarna Academy (utbildningar från gymnasium till universitet, föreläsningar m.m.), Agency (digital innovationsbyrå), Advertising (kommunikationsbyrå) Society (event, hackatons m.m.) och Entertainment (dataspel och mobilspel), förlagsverksamheten inom dotterbolaget First Publishing och e-handelsbolaget Derigo har Dohi ackumulerat kunskap från en rad områden. Under åren har bolaget också genom resor och utbyten inhämtat internationell inspiration och erfarenhet, för att nu kunna samla fler företag och människor på en och samma plats tillsammans med nysatsningen Dohi Venture.

 

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.