Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

E-handel ökar behov av kartongpapp

E-handelns omsättning ökar och nådde 22 miljarder kronor under förra året, eller 4,2 procent av handelns omsättning i Sverige, enligt en undersökning av organisationen Svensk Handel. I takt med att e-handeln ökar uppger allt fler handlare att de känner av en större konkurrens från internet, enligt
Svensk Handels undersökning Handelsbarometern. År 2010 uppger 37 procent av handlarna att de känner av konkurrensen från e-handeln, vilket är en kraftig ökning från 2008 då 28 procent uppgav att de upplevde en ökad konkurrens.

Men konkurrens drabbar olika. Det råder stora skillnader mellan olika branscher där bokhandel och hemelektronik utvecklats snabbast i riktning mot e-handel.

Sociala medier inte slagit igenom

Allt fler handlare menar idag, enligt Handelsbarometern, att bästa sättet att möta den ökade konkurrensen från internet är att själva komplettera sina butiker med e-handelslösningar.
Men Handelsbarometern visar samtidigt att även om handlarna blir allt mer intresserade av handel via internet så har inte så många ännu börjat använda sig av sociala medier i sin marknadsföring. 15 procent uppger att de finns representerade i sociala medier. Av dessa använder sig 74 procent av Facebook, 32 procent har en blogg och 13 procent finns på Twitter, enligt Handelsbarometern.

Kameror på nätet lyckad framgång

Ett lyckat exempel på ett företag som klarat av att anpassa sig till e-handel är CyberPhoto i Umeå. Sex år i rad har företaget utnämnts till bästa e-handlaren i Sverige inom kategorin Foto av sajten Pricerunner.

I närmare 15 år har CyberPhoto varit en aktör på internet och har därmed stor erfarenhet inom branschen. De senaste åren har företaget fått en mängd utmärkelser men kundernas egen utmärkelse, "Årets e-handlare" har varit den mest betydelsefulla. Framgångarna med e-handel har inneburit att företaget vuxit till att omfatta 32 personer och över 200 miljoner kronor i omsättning.

Efterfrågan på kartongpapp

Den ökade e-handeln kommer i framtiden också kunna att påverka helt andra affärsområden. Ett sådant är massa- och pappersindustrierna som producerar wellpapp till alla kartonger som behövs för att skicka produkter som köps över internet. Anders Jonsson, tidigare ekonomi- och it-chef vid SCA i Obbola, menar att den ökade e-handeln framöver kommer att kunna påverka produktionen vid SCA i Obbola på ett positivt sätt. Vid fabriken i Obbola tillverkas linerboard som används till wellpapp för kartonger och förpackningar. När allt fler beställer varor via internet ökar behovet av kartonger vilket i sin tur påverkar efterfrågan på SCA:s produkter.

Men ny digital teknik förändrar också processerna inom pappersindustrin. Det har lett till en effektivare produktion med fler ton producerade per anställd, mindre mängd kemikalier och lägre energiförbrukning.

– Man har gått till att bättre styra och reglera processer och mäta kvaliteter på färdiga produkter och under processens gång, menar Anders Jonsson, som idag är projektledare inom ProcessIT Innovations, ett samverkansorgan och nätverk för industrier, forskare och IT-företag.

Text: Mikael Hansson Foto: Samuel Bengtson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.