Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Ett hjärta som bultar

I ett samarbete med Glue Isobar i London har
North Kingdom
bidragit med grafik och animationer till en aktuell webb-kampanj för att hjärtforskning. På
kampanjsidan Hope Tank, som drivs av British Heart Foundation, har North Kingdom byggt ett animerat akvarium fyllt av Zebrafiskar som är en fiskart som enligt forskare på egen hand kan reparera skadade delar av sitt eget hjärta om den blir skadad. Forskarna hoppas nu kunna förstå fiskarnas mekanism och därigenom finna verktyg för att göra det möjligt för människor också.

För att stödja denna goda sak uppmanas man nu att på kampansajten lägga till egna zebrafiskar till akvariet och även skriva in sitt eget budskap om hopp för hjärtsjuka.

Internationella priser

Med i projektet har Jakob Nylund, art director på North Kingdom, varit och en
intervju med honom publicerades
häromdagen av
FWA, Favourite Website Awards, som är den ledande organisationen när det gäller utnämningar av nydanande kreativitet på internet. North Kingdom är en favorit på FWA och har tidigare vunnit två utmärkelser från organisationen, Site Of The Year Award och People´s Choice Award, vilket även gett dem en plats i FWAs Hall of Fame.

Lusten i arbetet

För FWA berättar Jakob Nylund om sitt arbete med projekt där det digitala får uttryck i många olika kanaler och om glädjen i att komma upp med en idé och sedan få utforma den, samtidigt som "allt startar med penna och papper". För att hålla sig nyfiken och hungrig tror han på att försöka göra något nytt varje gång, då kommer också naturligt att man vill lägga ner mer "tid, energi och kärlek" i det. "Det gör det också roligare, eftersom en utmaning alltid är rolig", säger Jakob Nylund till FWA.

Han tror också på att man som designer och kreatör ska försök hitta arbeten som man kan vara stolt över. Men han påpekar också flera gånger under intervjun att det är viktigt att inte pressa sig för hårt, att jobba 24 timmar i sträck är inte bra för kreativiteten, "It's better to get some sleep than working through the night, makes you more efficient", menar han och betonar att man ibland behöver få distans för att vara kreativ.

Det digitala möter det fysiska

Ett projekt som Jakob Nylund arbetat med under året är den
kampanj som North Kingdom lanserade tillsammans med Vodafone
i Tyskland under sommaren 2011.

Kampanjen gick ut på att få ägare till nya smarta mobiltelefoner att ute på gator och torg jaga Buffer Monsters som syntes i mobilens skärm med så kallad augmented reality. Den stora framgången i den kampanjen var att man fick människor att både agera digitalt med mobilerna och även fysiskt genom att besöka Vodefones butiker.

– Det fina var att för att göra anspråk på poäng för jagade monster, och även chansen att vinna fina priser, var man tvungen att dumpa dem i dumpningsstationer som fanns inuti varje Vodafone-butik runt om i Tyskland. Vi fick på så sätt in kunderna i butikerna vilket var en del av planen från början, men det visade sig gå ännu bättre än vi trodde.

Jakob Nylund berättar i intervjun också om sin bakgrund, om glädjen av att se ett typsnitt man skapat användas, om hur typografi borde få vara viktigare på webben, om nödvändigheten i att förstå målgruppen för en kampanj och varifrån han finner sin inspiration. Läs
hela intervjun på FWA.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.