Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Eva i Umeå utvald för Google Glass

Google Glass är ett par röststyrda datorglasögon, som kan filma och fotografera det som bäraren ser. Stödinformation kan projiceras i användarens synfält, alltså så kallad augmented reality (förstärkt verklighet). En användare kan se pilar i gatan som visar vägen till närmaste restaurang. Står man och tittar på exempelvis Stadshuset, kan glasögonen visa information om när huset byggdes, dess historia och så vidare. Detta förutsatt att informationen lagrats digitalt på något ställe.

– Det är ungefär som att ha en smartphone på näsan, säger Eva Mårell-Olsson, som nyligen disputerat på institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet.

Sista tävlingsdagen

Den makalösa manicken är stekhet långt innan den kommit ut på marknaden. Artister, tv-stjärnor, kändisbloggare och den förre amerikanske presidentkandidaten och kongresstalmannen Newt Gingrich är några av dem som har försökt att bli en av drygt 4 000 förhandstestare.
Google ordnade en tävling, där sökande skulle motivera på Twitter varför de skulle väljas ut. Eva Mårell-Olsson fick höra talas om detta Glassexplorers Program den allra sista tävlingsdagen.

– Egentligen skulle man bo i USA. Först blev jag förbannad men tänkte att ”jag gör ett försök i alla fall”.

Så efter företagets hashtag #ifihadglass skrev Eva: “I would explore how life would change with the right information at the right time and how it could excite people around me.”

Tagga 2014

I påskas fick Eva det positiva beskedet på Twitter.

– Jag trodde att det var ett aprilskämt. Men när jag kollade på Stanfords hemsida, såg jag att jag fanns med på listan.

Under de närmaste veckorna får hon veta när hon ”får” sina glasögon. De kostar 1 500 dollar (närmare 10 000 kronor) och dessutom måste Eva resa till USA för att hämta dem. Väl hemma igen ska hon använda glasögonen i sitt arbete.

– Jag ska stoppa in dem i ett forskningsprojekt som heter Tagga 2014. Det går ut på att synliggöra vilket lärande man kan göra under kulturhuvudstadsåret.

Integritet

Eva Mårell-Olsson är medveten om att det finns integritetsaspekter kring Google Glass.

– Som forskare har jag förstås med ett etiskt perspektiv. Å andra sidan är det lättare att använda en vanlig mobilkamera för att smygfilma, för att ta ett exempel.

Klart är att förhandslanseringen verkar vara en god affär för Google, genom minimala utgifter för marknadsföring, motsvarande 40 miljoner kronor i försäljningsintäkter och dessutom en förmodligen rätt omfattande app-utveckling av många förhandstestare.

Text och foto: Claes Björnberg/Umeå kommun

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.