Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Facebook ger nytt nätverk men utmanar affärsmodellerna

Tre gånger under 2010 har Ann Klefbohm utsetts till Månadens nätverkare. Nätverk är avgörande för henne som företagare och sociala medier ett måste.

Hon syns också i många sammanhang inom Umeås näringsliv. Hon finns med som prisutdelare till Årets företagare på Umeågalan, hon är vice ordförande för Företagarna Umeå, delägare i webbyrån
Base media
och det skrevs rubriker om henne när hon närapå snodde åt sig en biljett som första svenska kvinna i rymden. Den gick nu till en annan kvinna men pionjärandan och företagsamheten kan ingen ta ifrån Ann Klefbohm.

Som delägare till en webbyrå lever hon mitt i den pågående förändringen av företagande som sker på grund av internet. Gammalt tänk åker fort ut och den som vill överleva måste klara av att hantera nya förutsättningar. Ett sådant tydligt exempel är de nya betalningsmodeller som uppstår när tjänster och funktioner som en webbyrå tidigare kunde ta betalt för numera finns fria på nätet.

— Vi lever i en tid när allt förväntas vara gratis till slutkund. Det är kvar för att stanna och då måste vi hitta andra affärsmodeller, säger Ann Klefbohm.

Base Media
Ann Klefbohm tror på nätverk och att bygga relationer som företagare. Här tillsammans med Tobias Holmberg och Fredrik Bäckman, som båda jobbar på Base media.

Nya affärsmodeller

Hur de nya affärsmodellerna ska se ut vet ingen riktigt än och för webbyråer och andra företag som utvecklar internettjänster krävs det att man söker sig fram på olika sätt. Kanske blir det någon form av tredje part som kan stå för finansiering, kanske att man får många kunder att gå samman med någon form av mikrobetalningar för kontinuerlig hjälp och support. Att spå inför framtiden är inte lätt, men Ann är övertygad om att hon som företagare kommer att kunna finnas med på tåget.

För även om det idag finns gratistjänster och fria program för publicering så menar Ann Klefbohm att det fortfarande krävs tid, kunnande och kontinuitet för att sköta sina webbplatser. Här finns det en nisch för webbyråerna men då krävs det att de klarar av att ta ett större grepp, att kunna hantera helhetslösningar för sina kunder och bli både webb-, arbets- och pr-byrå.

Bygga nätverk

För att överleva i framtiden som webbföretag kommer förmågan att bygga nätverk att vara helt avgörande, tror Ann Klefbohm.

— Relationer har en jättestor betydelse och även om vi blir mer globala så är vi fortfarande beroende av det lokala, fortsätter Ann Klefbohm. Hon verkar veta vad hon talar för samma dag som denna intervju görs har hon blivit utnämnd till Månadens nätverkare av affärsnätverket BNI. En blick på hennes kontorsvägg visar att det inte är första gången. Där hänger fler diplom och utmärkelsen Månadens nätverkare har hon fått sammanlagt tre gånger under 2010, vilket kanske ska ses som ett betyg på hennes förmåga att nätverka och skapa relationer.

Stärka sitt varumärke

Sociala medier är en viktig del i relationsskapandet för Ann Klefbohm och hon menar att dessa kanaler kan användas på ett bra sätt för företag som vill stärka sitt varumärke.

— Att boka möten genom Facebook är så oerhört lätt, det är ju där alla hänger. Häromdagen fick jag en inställd lunch. Då skrev jag på Facebook och undrade om någon vill äta med mig och genast fick jag lunchsällskap, berättar Ann Klefbohm.

På samma enkla sätt kan hon på Facebook hitta intresserade som kan ta på sig olika uppdrag och själv kan hon ge sina kunder en extra skjuts genom att skriva om dem och länka till deras hemsidor.

— Det som är bra är att man inte behöver vara tekniknörd för att vara med i sociala medier. Men man ska vilja nätverka och det här är ett sätt att kommunicera som kommit för att stanna, säger Ann Klefbohm.

Själv får hon fundera på var hon ska spika upp sitt senaste diplom som Månadens nätverkare för det börjar bli fullt av diplom och utmärkelser på väggen bredvid skrivbordet.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.