Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Financial Times rankar Västerbotten i världstoppen

Financial Times avdelning FDI Intelligence rankar årligen investeringsfrämjande organisationer globalt utifrån olika parametrar. Affärstidningen har i år för första gången granskat hur dessa arbetar med digital marknadsföring. Som enda svenska organisation finns Västerbottens investeringsfrämjande organ;
Västerbotten Investment Agency
med på listan.

Bland de främsta

Västerbotten Investment Agency’s webbsida rankas på 14:e plats globalt. Irlands investeringsfrämjande organ toppar listan, därefter kommer New York City’s motsvarighet. Vad gäller den övergripande digitala marknadsföringen rankas Västerbotten Investment Agency  som fjärde bästa organisation i kategorin för regioner -”Top regional digital marketing”.

Att använda digitala medier i marknadsföringen är ingen nyhet, men investeringsfrämjande organisationer har inte varit fullt lika snabba med att utnyttja verktygen online. Karolina Andersson, marknadsföringsansvarig på Västerbotten Investment Agencym menar att detta sätt att marknadsföra sig på passar organisationen väldigt bra.

Digitala medier

– Vi är en liten organisation med begränsad budget vars verksamhet syftar till att nå ut globalt och lyfta de affärsmöjligheter som finns i länet. Att använda digitala medier är ett väldigt kostnadseffektivt sätt att nå ut, därför lägger vi mycket kraft på det. Och självklart är det väldigt roligt att få en bekräftelse på att vi lyckas.

Rankingarna publiceras i dagarna i FDI Magazine, redaktören Courtney Fingar slår fast att användandet av digital marknadsföring är avgörande för investeringsfrämjande organisationer. Konkurrensen på den globala marknade är stenhård idag.

I framkant

Det faktum att ingen annan stad eller region från Sverige finns med i rankingen ser Västerbotten Investment Agency som väldigt positivt. Anders Wangby, verksamhetsansvarig, säger:

-Vi kom igång med en investeringsfrämjande verksamhet relativt sent jämfört med övriga regioner i Sverige. Dock har vårt arbetssätt skiljt sig åt från de övriga regionerna och vi har snabbt tagit plats och skapat medvetenhet. Denna utmärkelse är ytterligare ett bevis på att vi håller oss i framkant. 

Det här är andra gången som Västerbotten Investment Agency får en utmärkelse av Financial Times. I våras tilldelades organisationen pris för en av de 25 bästa investeringsfrämjarstrategierna i Europa.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.