Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Flexibla medarbetare söks av mediebranschen

Mingel, presentationer och nätverkande stod på schemat då det andra seminariet inom projektet Räkmacka arrangerades 29 mars. Denna gång var det företag från Umeås mediebransch som visade upp karriärvägar för över 70 studenter från Umeå.

Mediebranschen är en bransch som är under ständig förändring. Teknikens utveckling har medfört att tidigare arbetsuppgifter har försvunnit medan andra har tillkommit, och som verksam inom mediebranschen måste du vara flexibel och ha många kompetenser.

Kunskap inom både teknik och journalistik

Att mer än bara journalistisk kompetens är viktig i dagens mediesamhälle framhöll Karin Grönberg, kanalchef SR Västerbotten.

—Vi har ett skriande behov av personer som både är kreativa och tekniskt kunniga. Nuförtiden måste du kunna allt om du ska jobba med radio, det är så branschen fungerar.

En som även belyste just detta var Camilla Nordlund, TV4 Umeå:

— Om du arbetar med lokal-TV måste du både kunna journalistiken och tekniken. Du spelar in, klipper och redigerar alla dina inslag själv. Även jag som är programledar, sköter allt själv i mina sändningar. Om du läser en sommarkurs i till exempel Final Cut under din utbildning så har du direkt ett försprång, berättade Camilla Nordlund.

Som blivande journalist måste du även vara beredd på att kunna röra på dig.

— Du måste flytta dit jobben finns. Mer eller mindre alla som arbetar med TV börjar på det lokal-TV, och därifrån jobbar man sig vidare. Se till att jobba hårt och visa att du vill lära dig, då kommer du lyckas, framhöll Lisa Ådén, TV4 Umeå.

Nya krav på kommunikationen

Nico Allergren, projektledare på reklambyrån 200% berättade om den förändring som har skett i reklambranschen sedan internets inträde i människors liv:

—Tidigare var det mycket enklare att sälja in ett budskap till konsumenterna, då medierna var begränsade och likaså produkterna. En slogan som "Ta det rätta ta en Cloetta" fungerar inte längre. Du kan inte köra samma kampanj på internet som i en tidning, vilket ställer krav på oss som byråer.

Nico framhöll att detta innebär att reklambranschen inte bara behöver tekniskt kunniga personer, utan även humanister som förstår sig på hur människor tänker.

Även Daniel Alinder, projektledare på Plakat var inne på samma linje:

—Om du förstår vad som driver människor, då kan du göra smart kommunikation.

Svårt att tjäna pengar på webben

Den tekniska utvecklingen och internets inträde har även förändrat de stora mediehusens sätt att tjäna pengar. Västerbottens Kuriren (VK) är ett exempel på några som trots allt har lyckats bra.

—Vi var väldigt tidigt ute på webben, redan 1997 lanserade vi vk.se. Det är en av anledningarna varför vår satsning på webben har varit så lyckad, berättade Christoffer Larsson som arbetar som webbutvecklare på VK.

Men problematiken med att tjäna pengar på webben tydliggjordes av Peter Juneblad, vd på Plakat och tidigare marknadschef på VK.

— Webben fungerar likadant som när du ska gå ut på krogen. Du går dit alla andra går, inte där det är folktomt. Det har visat sig väldigt svårt att på lokal eller regional nivå tjäna några pengar på webben, förutom på nyheter. Så du måste hitta en tillräckligt smal nisch och bli bäst på den för att kunna lyckas.

Praktik en bra väg in

En återkommande fråga till föredragshållarna var hur man kunde få en fot in på deras företag:

— Att praktisera är ett perfekt sätt att lära sig vad det innebär att jobba i branschen, framhöll Daniel Alinder och övriga föredragshållare instämde i kören.

— Nästan alla praktikanter som kommer in hos oss blir kvar, berättade Camilla Nordlund, TV4.

Och på Plakat behövde man kompetens just nu:

—Vi behöver både en ny projektledare och en ny ad och dom får gärna vara kreativa och ha massvis med bra idéer, sa Peter Juneblad.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.