Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Företag vill nätverka i Umeå Creative

— Företagen gillar att nätverka och man vill gärna dra in uppdrag tillsammans, berättar Joel Nordin under ett seminarium på HUMlab vid Umeå universitet.

Joel Nordin har på uppdrag av
Dohi Sweden AB
i samarbete med
DINo
och
Uminova Sommarentreprenörsprogrammet
genomfört intervjuer med 16 av de 23 företag som tillhör branschorganisationen Umeå Creative Industry Association. Dessa intervjuer har sedan legat till grund för en behovsanalys som vill visa vad företagen vill med Umeå Creative och hur de ser på gemensamma satsningar i branschen för digital produktion inom kreativa näringar med fokus på webb, it, film och datorspel.

Umeå Creative har funnits i snart två år och har som syfte att föra samman företag och enskilda som arbetar inom branschen. Ett flertal seminarier, föreläsningar och öppna mötesplatser har redan anordnats liksom sociala arrangemang som pubaftnar och luncher.

Stort intresse från företag

Den studie som Joel Nordin genomfört visar på ett mycket stort intresse från företagen för att hitta gemensamma projekt och mötesplatser.

— Man söker också efter möjlighet till kompetensöverföring där man betonar både en vilja att få av andra och att ge av sitt eget. Öppenhet och ärlighet är A och O för företagen, berättar Joel Nordin.

Internationella mässor

Dessutom vill företagen gärna se att mässor anordnas i regionen till vilka internationella deltagare bjuds in. Att Umeå Creative Industry Association i det sammanhanget ska vara ansiktet utåt ser företagen som en självklarhet.

För Umeå Creative är intervjustudien ett gott betyg för att man är på rätt väg och inför hösten satsar man på att bli både fler och starkare.

— Vi har 23 företag som medlemmar idag, och fler är på väg in. Dessutom har vi omkring 200 deltagare på vår mejllista där alla kan skicka information till de andra, säger Emanuel Dohi, ordförande och initiativtagare till branschorganisationen.

Arbeta tillsammans

— Vi har tre steg i vår vision. Det första är att lära känna varandra. Där har vi redan kommit långt. Det andra är att hålla ihop och det tredje steget handlar om att arbeta tillsammans. Där har vi redan sett exempel på hur flera företag samverkat i gemensamma projekt, fortsätter Emanuel Dohi.

Under hösten siktar Umeå Creative på fler arrangemang. 45 konstnärer från hela Sverige har bjudits in till en Creative Dating för att få möta forskare och studenter från Umeå universitet och företag från den digitala kreativa branschen. Dessutom medverkar man i CultureTech i december som, enligt Emanuel Dohi, blir en form av ”TED med lokal twist”. Förväntningarna är med andra ord stora på kommande nätverksmöten i ett Umeå Creative Industry Association som siktar på att fortsätta växa. 

 

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.