Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Fotarbete viktigt för internationell framgång

Microproject
är ett webbaserat projektverktyg för mindre arbetsgrupper, utvecklat av Umeåföretaget Guppyfied Development. Enkelhet, fokus och översikt är ledord för verktyget som vill slå sig in på en tuff marknad som redan rymmer många arbetsverktyg för projekt. Men Andreas Sundgren, en av grundarna, menar att man hittat en nisch som de stora projektverktygen inte kan svara upp mot. Microproject är perfekt för mindre grupper och team, hävdar han.

Att döma av de recensioner som den senaste tiden publicerats kring Microproject på världens tekniksajter så är det fler som upptäckt styrkan hos den lilla uppstickaren på projektmarknaden. För Microproject är dessa internationella recensioner mycket viktiga. De ger ett genomslag som i förlängningen förhoppningsvis kan leda till en stark försäljning.

Synas i rätt sammanhang

Att synas i de rätta sammanhangen är nödvändigt. När ansedda
Web Workers Daily, WWD, i april publicerade en recension av Microproject skickades artikeln vidare i 432 retweets på Twitter. Att så många läsare tipsar om recensionen ut på Twitter ger ett mycket stort genomslag för projektverktyget från Umeåföretaget. Faktum är att den recension var den mest retweetade under en del av våren 2011 från WWD:s sajt.

Att Microproject samtidigt också fick en plats på
WWD:s topplista över nödvändiga verktyg
för webbarbetare, tillsammans med bland annat Dropbox, gör inte saken sämre.

Redaktionellt utrymme viktigt

Men Andreas Sundgren håller sig på jorden även om antalet Twitterinlägg kring Microproject då och då rusar i höjden. I det korta perspektivet kan man gärna glädja sig åt att synas i Twitterflödet men i långa loppet är det långt mer viktigt att recensionen nu ligger kvar på WWD som ett redaktionellt material tillgängligt för ständigt nya läsare och att man dessutom ligger på topplistan över oundgängliga verktyg.

Att bli
omnämnd av AppVita
var också viktigt eftersom det är en sajt som har ett mycket trångt nålsöga som ska passeras för att ens komma ifråga för en recension.

Samma gäller för den recension projektverktyget fått i
Indienbaserade TechPluto, en tekniksajt under ledning av namn som Prashant Sharma, Sudhindra Rao och Vishal Shetty. I samband med denna artikel ramlar det också in ett antal retweets men viktigast är att artikeln om Microproject nu ligger kvar på TechPluto med omdömet: “If you’re a professional and looking for a solution to manage your small scale projects, you must give Microproject a try.”

– Den recensionen är särskilt intressant för det finns många småutvecklare i Indien att jobba med, säger Andreas Sundgren, helt på det klara med att en fot in i Asien skulle kunna innebära stora framgångar.

Nedan berättar Anderas Sundgren om Microproject.

 

Erövra nya marknader

Att erövra nya marknader är överhuvud taget viktigt för gruppen bakom Microproject. Under 2011 kommer man därför att lansera språkversioner för såväl spanska som franska, utöver de versioner man har idag på svenska och engelska. För på samma sätt som Indien kan bli en viktig framtida marknad är också Sydeuropa och Latinamerika lockande.   

Men försäljningen kommer inte igång bara för att man får bra recensioner, även om det är en viktig grund att stå på. Man måste lika fullt ha ett bra verktyg och hitta fram till rätt målgrupp, menar Andreas Sundgren.

– Man slår inte igenom om man inte jobbar för det. Det krävs arbete och det finns inga overnight-succéer, slår han fast.

Krävs fotarbete

Vill man komma in på en marknad, har man ambitionen att nå försäljningsframgång, så krävs det fotarbete, hävdar Andreas.

– Man måste tala för sin vara på så många ställen som möjligt. Man måste vara på webben, prata med användarna, fortsätter Andreas Sundgren.

Men även om Microproject redan nått stora framgångar på tekniksajter så är det viktigaste att man framför allt har en produkt som håller. Andreas menar att Microproject nått dit redan idag även om man fortfarande kallar den för en beta-version och ännu inte har börjat ta betalt av användarna.

Steget att bli kommersiell

Men Andreas Sundgren är lugn. Tekniksajter och webbutvecklarmagasin visar klart positivt intresse för Microproject. Surret på Twitter och Facebook har också kommit igång bra. Man har även en bra och bred användarbas som testar och använder projektverktyget.

Nu återstår steget att bli helt kommersiell och kunna ta betalt av användarna. Några justeringar till i verktyget, lite mer bearbetning av marknaden, sedan är man där, tror Andreas Sundgren. Då kommer Umeåföretaget Guppyfied Development att kunna leverera ett projektverktyg som kan bli en succé för mindre arbetsgrupper över hela världen.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.