Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Framgång för Coldwood på spelmässan E3

Martin Sahlin, från Umeåföretaget Coldwood Interactive, har precis skakat av sig jetlaggen efter en chockartat resa fram och tillbaka till Los Angeles. Martin reste till den amerikanska västkusten för att visa upp spelet The Fight: Lights out på enorma spelmässan Electronic Entertainment Expo, E3. InfoTech tog tillfället i akt och ställde ett par frågor om resan, spelet och responsen från besökarna.

Vad innebär en mässa som E3 för Coldwood? Är det en välkommen rast i arbetet – eller bara ytterligare ett stressmoment?

– E3 är stort på många sätt. Det är naturligtvis en enorm bekräftelse att se sitt spel på scenen under Sony's stora presskonferens, och att se hundratals människor spela det (och gilla det) under mässan. Ankomsten till LACC, med massiva PlayStation Move-billboards med texten "THIS CHANGES EVERYTHING" över entrén var mer än magiskt… Och det är väl lite det som sammanfattar det hela. Det här är stort.

Jakob Marklund, Coldwood Interactive, demonstrerar The Fight.

Sen är det naturligtvis en massiv stress, vi ska precis gå Beta, och sliter som djur med det. Att då bygga en massa specialversioner av spelet för att det ska bli mer "mäss-mässigt" tar tid, och tid är inte precis någonting vi kan slösa med. E3 är dock ett enormt bra användartest – vi har samlat massor av information, otroligt mycket användbara saker. Spelet ser fantastiskt ut när vi själva spelar det, för vi kan det, men sätter man det i händerna på ett par hundra nybörjare så hittar man direkt alla de sakerna man måste fixa för att det ska se fantastiskt ut för dem också.

Nästan oavsett hur det går, försäljningsmässigt, för The Fight kan man ju tänka sig att projektet kommer ha en effekt på den västerbottniska spelbranschen. Vad tror du?

– Hur framtiden ser ut vet man aldrig, men vi har många, många bra vägar att gå vidare härifrån. Men just nu fokuserar vi stenhårt på spelet, att få det färdigt, att få det så bra som det bara kan bli. Sen lämnar vi det i spelarnas händer att avgöra om det blir massivt eller inte, vi gör bara det bästa vi kan, med de resurser vi har. Blir det så stort som vi hoppas så är det ju fantastiskt, men vi vill inte göra någon "Grin" av det, och blåsa upp oss till vi spricker.

Tre dagars skuggboxning i ett stekhett Los Angeles – ångrar du att The Fight inte styrs med klassisk handkontroll nu?

– Jag saknar inte en mer "klassisk" styrning av spelet, längre. Det vi gjort med vårt helt fysikdrivna animationssystem hade inte gått att göra med något annat än Move. En av mina roligaste visningar under E3-mässan var när jag gjorde en liten The Fight mash-up med Singstar Dance-folket i båset mittemot. De dansade, jag dansade, och mitt elaka, ärrade, tatuerade råskinn i spelet dansade med mig i klockren ett till ett-tracking, och folk ÄLSKADE det.

Vi har en nivå av frihet och en nivå av kontroll och precision som ärligt talat är helt i en klass för sig. Visst, ibland kan man vara bekväm och tänka att det vore soft att sitta i soffan och spela lite mer laid back, men det vore att missa poängen – This changes everything. De där spelen finns redan, det här är någonting helt nytt. Det handlar inte heller bara om att aktivera spelaren, utan om att dina rörelser faktiskt är meningsfulla. Motion-kontroller hittills har mest varit ett flamsigare sätt att trycka på knappar, men precisionen vi har nu gör att vi kan skapa en helt ny typ av gameplay. Vi triggar inte en massa färdiga animationer, utan vi skapar dem dynamiskt, efter vad du gör.

Jag såg folk uppfinna egna moves under mässan, saker jag själv inte tänkt på – olika blockstilar, olika combos, improviserade fasthållningar, och en massa roliga, flummiga saker. Vi har en knapp för att "taunta" motståndaren i spelet, men vi funderar på att ta bort den, för du kan i princip göra allt som sker i de animationerna själv ändå.

Hur var responsen från mässbesökarna som testade spelet?

– Responsen var överväldigande positiv. Jag tror att vi var det näst mest besökta Move-båset, och de flesta var otroligt peppade. Det märktes tydligt att folk inte alls förväntade sig den nivå av frihet och kontroll som vi har, men så fort de fått se vad som går att göra så sken alla liksom upp, och levde sig in till max. Man blir genuint lycklig av att se så många ha så roligt med någonting man skapat, trots att det bara var en väldigt begränsad liten del av hela spelet (nästan som ett tech demo).

Sen får man väl självkritiskt konstatera att spelet passar en del människor bättre än andra. Ett till ett-trackingen är både en styrka och en svaghet, på det viset. Rör man sig helt förfärligt så ser ju spelet lite sämre ut. En journalist slog konstant de mest bisarra nästan-hela-varvet-runt-uppercuts – ungefär som att han försökte slå någon bakom sig. Just i det fallet så får jag väl erkänna att spelet inte riktigt visade sig från sin bästa sida… Överlag dock så var det en sjukt positiv upplevelse, utmattande, uppbyggligt och överväldigande stort, och väldigt, väldigt motiverande, så här mitt i Beta-stressen.

Text och foto: Michael Gill

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.