Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Från simborgarmärken till zombies

– För de som simmar har Simborgarmärket ett reellt värde och något att vara stolt över, säger Jan Bidner när han på scenen i Folkets hus i Umeå talar inför ett stort antal deltagare på
Marknadsföreningens
frukostföreläsning.

Att tala om Simborgarmärket kanske inte är helt väntat när gamification ska avhandlas, det brukar ju oftare vara appar och digitala tjänster som då lyfts fram. Men liknelsen med Simborgarmärket visar sig hålla riktigt bra. Det är en belöning och ett mål som ger en mycket tydlig feedback. Det är detta som är en av grunderna för gamification, eller spelifiering som det kan översättas till på svenska.

Själv kallar sig Jan Bidner skämtsamt för feedbacknörd. Han älskar att få feedback på vad han gör, om det så är att stå på scen hos Marknadsföreningen, att jobba som konsult hos Sogeti eller att vara sjukhusclown, som han mellan varven också är.

Centralt med återkoppling

Att få återkoppling, feedback, är också en central del av gamification, berättar Jan Bidner. Vare sig det handlar om att sitta i en kundtjänst och svara på reklamationer, eller att i fabrikens kontrollrum övervaka en processlinje eller vara kund hos ett flygbolag är det viktigt att få feedback på det som händer.

Jan Bidner radar upp exempel från olika områden där han själv jobbat med gamification, vare sig det handlar om skolans undervisning eller stora företags verksamhetssystem. Inom alla områden finns det utrymme för att öka motivation och förståelse för vad som händer med hjälp av gamification.

Ett slående exempel som Jan Bidner lyfter fram är de allt mer vanliga träningsapparna som kan visa på nya rekord som slagits under träningen eller låta en röst höras som kommer med positiv uppmuntran, ”Good work”.

Flåsande zombies

Det finns idag till och med träningsappar som låter flåsande zombies höras i lurarna, kommer de för nära måste den som tränar springa på fortare, berättar han.

– Gamification har både hajpats och ifrågasatts, bland annat har tävlingsmomenten ifrågasatts, säger Jan Bidner.

Men eftersom det finns ett grundläggande behov hos människan att få feedback så har spelifiering en plats att fylla inom många olika områden, menar han.

Den som vill lära sig mer om gamification kan lyssna på podden
Gamificationfredag
som Jan Bidner gör tillsammans med Mats Björk.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.