Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Fyrkantiga koder blir smarta i mobilen

Inget mänskligt öga kan läsa QR-koden på affischen eller reklambladet, men genom att rikta kameran i en smart telefon mot den fyrkantiga koden kan webbläsaren i telefonen öppna webbsidan som är kopplad till just den QR-koden. Förutsatt att du också installerat en särskild app mobilen som kan avkoda QR-koden.

Nu senast är det pappersmuggarna på studentfiket vid Umeå universitet som bär dessa kod-bilder. Tidigare i år var det affischer på anslagstavlor som fått dem på sig och allt fler annonser och även reklam-tv kan ha en av dessa QR-koder (läs mer om dem på Wikipedia).

QR på kaffemugg
Med hjälp av QR-koder på fikets kaffemuggar vill företaget Adobe sälja programvaror till studenterna.

InfoTech Umeå bad Daniel Espling, doktorand, och Lars Larsson, systemutvecklare, vid institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet kommentera den senaste tidens flöde av QR-koder i vår miljö.

Tror du att QR-koder kommer att slå igenom under 2012?
Daniel Espling:
Jag är inte övertygad om att QR-koder kommer slå igenom under 2012 mer än vad de gjort hittills, men redan nu tycker jag det är ganska vanligt att se QR-koder på många reklamaffischer och anslag.

Lars Larsson:
Likt Daniel tycker jag att det är rätt välkänt redan, men förvisso, jag tror att de kommer finnas på var och varannan reklamaffisch under 2012… istället för bara varannan. 😉

Vilka områden kan du tänka dig att de har störst användning inom?
Daniel Espling:

Exempelvis kan jag tänka mig att köpcenter kan erbjuda QR-koder på hyllkanten bredvid prislapparna, för att snabbt kunna erbjuda kunden mer information om olika produkter.

Lars Larsson:
Reklam, utan tvekan. Jag skulle dock också vilja se det på diverse produktkartonger så man snabbt kan komma till den specifika produktens internetadress. Och varför inte på bibliotek och museum som hjälp att snabbt få mer information om speciellt exponerade böcker och konstverk?

Man kan också tänka sig kampanjer i stil med att en affär ger rabatt åt alla som tweetar ett visst meddelande blir väldigt vanliga, meddelandets text kan de sätta på affischen i en QR-kod. De får därmed ökad närvaro i sociala media och kunden får sin rabatt nästa gång de går till affären och påvisar att det tweetat rätt meddelande.

Vad säger du om tekniken tekniken bakom QR-koderna?
Lars Larsson:

Det är ett intressant sätt att på liten fysisk yta få in rätt stora mängder data, dessutom med inbyggd felkorrigering (så även rätt dåliga kameror duger bra för avläsning). Sett ur ett rent tekniskt perspektiv är det en snygg datavetenskaplig lösning på att man gärna vill kunna läsa av information optiskt, men utan att vara tvungen att brottas med de stora problemen som OCR-tekniken innebär. Man slipper ju alla problem med olika typsnitt och färger och dylikt i och med att man kräver att koden har ett mycket väldefinierat utseende.

Om ursprungsproblemet är för stort och svårt löser man en förenklad version av det istället. Väldigt smart sätt att angripa den typen av problem.

Är du själv bekväm med att använda QR-koder?
Daniel Espling:

Ett stort problem med QR-koder är att man inte vet var man man kommer hamna innan man har provat, så det kan jämföras med att klicka på konstiga länkar man får i mail från personer man inte känner. Om man däremot litar på utgivaren ser jag inga större problem med att använda dem.

Lars Larsson:
Inte helt bekväm, just med tanke på det Daniel beskriver. Om de innehåller länkar till internetadresser och ens läsarprogram öppnar webbläsaren automatiskt riskerar man hamna på skumma sajter på internet. Det är ju dessutom fullt möjligt för folk som vill luras på det viset att klistra en QR-kod på en affisch. Eftersom människor inte kan läsa dem på samma sätt som
URL:er
(www.foretag.se/kampanj) har man svårt att "lita på utgivaren".

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.